Traag vervolg op deel 1

Waar het eerste deel van Vrouwen van Beiersdorf (Irma's geheim) me meteen greep en vasthield, is dat bij deel 2 anders. Het verschil zit 'm in de verteltijd (tijd die iets duurt in het verhaal) en vertelde tijd (tijd die genomen wordt voor het vertellen van het verhaal). Het verhaal speelt zich af van oktober 1903 tot juli 1906. Voor de uiteenzetting van het plot en de verwikkelingen neemt de schrijfster maar liefst 400 pagina's. Het is dus een verhaal dat zich zeer traag ontwikkelt. Vervolgens wordt de onthulling van het plot, waar je al meer dan 350 pagina's op wacht, in 15 pagina's afgeraffeld. Alsof de schrijfster zelf ook vond dat het nu wel lang genoeg geduurd had. En toch... wil wil je nu waarschijnlijk ook het laatste deel lezen: Getrudes besluit. Want je wilt tóch weten wat zij waarover besluit. Misschien maar meteen het laatste hoofdstuk lezen?

Meer recensies van Arianne van Dorth