Lezen met de handrem erop

Wat een prachtige cover heeft Dood op kasteel Brémont van M.L. Longworth. Je waant je in Downtown Abbey achtige sferen met het kasteel op de achtergrond en paarse lavendelvelden ervoor. Misschien is de vergelijking met Downtown Abbey niet eens zo gek: het boek is meer een kasteelroman dan een thriller.
Op kasteel Brémont wordt Etienne de Brémont dood in de tuin gevonden. Is hij uit het zolderraam gevallen of geduwd? Aan onderzoeksrechter Antoine Verlaque en universiteitsdocente Marine Bonnet (die haar jeugd doorbracht met Etienne) de taak om dit uit te zoeken. Al snel valt er een tweede dode. Op dat moment verwacht je een versnelling in het boek, een 'nu komt het'. Maar niets ervan. De handrem gaat erop. Personages, situaties en Franse gerechten worden uitgebreid beschreven. Pas vanaf pagina 225 wordt het gaspedaal ingedrukt. Een heerlijke verwikkeling van gebeurtenissen volgt. Hoewel de clou enigszins wordt afgeraffeld. Is het boek, of de serie (want dit is het eerste boek uit een serie) dan niet lezenswaard? Mijn mening daarover schort ik nog even op. Want wellicht is dit boek een inleiding. Is het juist de bedoeling om de personages goed te leren kennen en zit er meer vaart in de volgende delen. Op naar 31 mei 2022, dan verschijnt deel 2 in deze serie. De reeks hoort vast niet voor niets tot de internationale bestsellers.

Meer recensies van Arianne van Dorth