Heerlijke heisa rondom een Ierse erfenis

Arianne van Dorth 13 januari 2021
De laatste knight van Ierland overlijdt. Natuurlijk veroorzaakt zijn testament opschudding. Niet zijn vrouw of de twee dochters (Ottie en Pip) die op het kasteel wonen erven het, maar jongste dochter Willow. Willow, die al een paar jaar niet thuis is geweest. Waar moeder, Ottie en Pip zich aan de kant gezet voelen, heeft Willow het gevoel dat de erfenis haar straf is omdat ze het kasteel heeft verlaten. Waarom deed ze dat eigenlijk?

Langzaamaan ontvouwt ‘De Ierse erfenis’ van Karen Swan zich tot een vermakelijk en af en toe zelfs spannend verhaal. Ieder van de personages verwerkt het testament op eigen wijze. Ieder heeft daarnaast een eigen geheim. En bovendien heeft elk van de genoemde personages een al dan niet geheime liefde. Voeg er het ruige landschap van Ierland bij en visualisatie van het geheel kan niet uitblijven. De karakters van de hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt, maar die van de mannen eromheen jammer genoeg niet. De oppervlakkigheid van de conversaties doen het boek geen goed. Daar staat tegenover dat Karen Swan de kunst verstaat om niet te snel geheimen weg te geven. Normaal gesproken heb ik een hekel aan een proloog. Vaak kun je aan de hand daarvan het verloop van het verhaal kunt voorspellen. Dat is hier bepaald niet het geval. Vrijwel tot het eind blijf je geboeid, omdat je toch wilt weten hoe het nou precies zit en hoe het afloopt.

Al met al een prima boek als je even iets luchtigs wilt ter ontspanning in de vakantie. Of als je je stress weg wilt lezen en je aandacht niet bij een zwaar literair werk kunt houden.

Meer recensies van Arianne van Dorth