Een kwestie van vertrouwen, of niet?

Zweeds auteur en scenarioschrijver Ulf Kvensler waagt zich aan een boek. Zijn debuut ‘Sarek’, in het Nederlands vertaald naar ‘Het Hoge Noorden’, is een ware pageturner die je na lezen verbijsterd achterlaat.

Elk jaar gaan Anna, haar vriend Henrik, en vriendin Milena wandelen in de bergen. Dit jaar gaat, op het allerlaatste moment, ook de nieuwe vriend van Milena, Jacob, mee. Ze zijn nog niet vertrokken of de spanningen lopen al op. Jacob stelt namelijk een andere, zwaardere, route voor. Jacob ‘wint’ de discussie en dus vertrekken de vier naar Sarek. Een onherbergzaam gebied. Natuurlijk verloopt de wandeling allerminst volgens plan. We volgen het verhaal vanuit het perspectief van Anna. Haar relaas wordt onderbroken door zowel een rechercheur die haar vragen stelt als flashbacks naar gebeurtenissen jaren eerder.

Het onherbergzame gebied zie je als een film voor je; Kvensler heeft zijn scenariopet duidelijk op gehad bij het schrijven. Deze film is echter geen natuurdocumentaire, maar staat bol van de interpersoonlijke spanningen en de daaruit volgende ontwikkelingen. Bij een dergelijke bergwandeling moet je op elkaar kunnen vertrouwen, maar dat vertrouwen raakt steeds verder zoek. Wie vertrouwt wie nog? En is dat terecht?

Voeg hier nog een enorme plottwist aan toe en het boek houdt je na het lezen nog lang bezig.

Meer recensies van Arianne van Dorth