UITGEKOOKT,.....een waardige opvolger voor het fenomenale debuut, Uitgebroed

Aspra 12 november 2020
De Proloog is zeer geslaagd, roept vragen op en wordt pas tegen het einde van het verhaal duidelijk, zodat je als lezer nieuwsgierig blijft naar wat die proloog met het verhaal te maken heeft.
De verschillende verhaallijnen maken het raadsel alleen maar groter.

Het verhaal:
Uitgekookt is een briljant, intelligent, beklijvend en spannend verhaal dat filmisch en ook zeer geloofwaardig gebracht is. Je wordt als lezer van de eerste tot de laatste bladzijde meegesleept. Het lijkt wel alsof je een waar gebeurd verhaal leest, over gebeurtenissen die initieel niets met mekaar te maken hebben, en waarbij de lezer constant zijn grijze cellen aan het werk moet zetten om de puzzelstukjes tot een verrassend geheel te laten vallen, en dat zijn belangrijke elementen van een goed verhaal.

De verhaallijnen zijn gedetailleerd weergegeven en mede door de professionele background en ervaringen van de auteur en de toevoeging van actuele delicate thema’s, zeer geloofwaardig gebracht. De forensische en technische details zijn erg boeiend en bevattelijk uiteengezet.

Heel verfrissend is dat de harde feiten hier en daar verzacht worden met fijne humor.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven.
De personages zijn zeer goed uitgewerkt en tonen niet alleen hun positieve maar ook hun negatieve kantjes, maar dat maakt het geheel nog boeiender.
Margaux, een bekwame onderzoeksrechter, komt over als zeer ambitieus en blijkt een echte vrouwelijke Judas te zijn, die er niet voor terugdeinst, een collega, tevens jeugdvriend te verraden bij haar chef. Echt geslaagd van de auteur om eens een inzicht te geven in de vaak onbekende functie van een onderzoeksrechter. Zeer attent ook om voor de Nederlandse lezers de Vlaamse gerechtstermen om te zetten in de Nederlandse zodat het voor hen ook gemakkelijker wordt om te begrijpen.

Bepaalde sequenties zijn zowaar poetisch omschreven. Ik heb genoten van de prachtige schrijfstijl, weliswaar expliciet met momenten maar perfect passend in het geheel.
Zo vind ik de reflecties van een bepaald personage aan het einde van deel 3 ontroerend mooi…
Actuele en delicate onderwerpen worden niet geschuwd. Het einde is verrassend, doet na de laatste lijnen nog meer de wenkbrauwen fronsen en blijft nazinderen nadat de laatste blz is omgeslagen.

Met UITGEKOOKT heeft de auteur een waardige opvolger voor haar fenomenale debuut, UITGEBROED, uit haar vlotte pen getoverd, wat haar bevestigt als een zeer talentvolle nieuwkomer in de Vlaamse thrillerwereld.

Meer recensies van Aspra