Een kennismaking met Delft, Vermeer en nog wat andere steden en personen.

AstridvdJ 24 januari 2024
Jeroen Windmeijer is iemand die bekend staat om zijn thrillers. Ik ben zelf een Delfse en ben heel erg geïnteresseerd in alles wat met mijn stad te maken heeft. Ik heb nog een ander boek van Jeroen in mijn voorraad liggen, maar deze had direct mijn voorkeur vanwege Delft. Het verhaal is zeker heerlijk geschreven, korte hoofdstukken voor iemand die altijd leest voor het slapen gaan en als het nodig is bij het wakker worden. Makkelijk geschreven en het verveelt geen moment. Dit boek heeft me zelfs aangezet om op wikipedia te gaan zoeken naar zaken waar ik even over twijfelde of dat echt was of niet echt was. Want niet alles wat in het boek staat is werkelijkheid. Dat valt er goed uit te halen, maar ik was nieuwsgierig waar hij bepaalde namen vandaan had van personen.
Maar wat een tegenvaller was het thriller gehalte in het boek. Als dit een thriller is wat moeten de boeken van Jara Lee, Loes den Hollander, Charles den Tex en Agatha Christie dan wel niet zijn. Is er nog een overtreffende trap? Nee, dit boek is voor mij een heerlijk leesbaar boek met een stukje spanning erin wat je grotendeels al vanaf het begin ziet aankomen. Maar een thriller is het totaal niet. Vandaar drie sterren. Als het niet de term thriller had gekregen waren het een kleine vijf sterren geweest.
Ben benieuwd naar de rest van de trilogie, maar eerst beginnen aan de Leidse trilogie. Een stad die ik redelijk goed ken.
Recensie is geschreven voor mezelf, maar doe er ook zelf je voordeel mee. Mogelijk zorgt het ervoor dat je onze mooie stad een keer komt bezoeken. Maar een vergelijking met Leiden, zoals Jeroen zegt op een van de laatste pagina's zie ik totaal niet. Behalve dat Delft en Leiden allebei een universiteit hebben.
En wat het e-book betreft: het is heel goed leesbaar. Alleen weer jammer dat het kaartje van Delft niet vergroot kan worden, want dit is onleesbaar.

Meer recensies van AstridvdJ