Vox: spannend en meeslepend, alleen dat einde...

22 maart 2020
Via Bookchoice kan ik het boek Vox, geschreven door Christina Dalcher, gaan lezen. Een boek met een hoge score op Hebban, wat er meteen voor zorgt dat de verwachtingen hoog zijn.
In beschrijvingen lees ik dat het boek doet denken aan The Circle, wat ik een spannend en interessant boek vond. Maar waar gaat Vox dan precies over?

> Je mag honderd woorden per dag spreken. Eén woord meer en je krijgt een stroomstoot van duizend volt. Welkom in het nieuwe Amerika.

Dr. Jean McClellan brengt haar tijd in stilte door. Ze heeft een teller om haar pols die elk woord bijhoudt dat ze spreekt. Ieder woord boven de honderd zorgt voor een krachtige stroomstoot. En dat is niet de enige maatregel die de nieuwe regering heeft opgelegd.

Sinds er een extreem conservatieve partij aan de macht is gekomen, zijn miljoenen vrouwen hun baan kwijtgeraakt. Hun bankrekeningen zijn bevroren, hun paspoorten ingetrokken. Meisjes leren niet langer lezen en schrijven. Wie zich niet aan de regels houdt, wordt weggevoerd naar een heropvoedingskamp en komt nooit meer terug.

Dan staan er ineens twee mannen op de stoep. Voordat Jean het zwijgen werd opgelegd, was ze een begenadigd wetenschapper en nu is haar kennis hard nodig. De mannen doen Jean een aanbod dat ze niet kan weigeren: ze mag weer ongelimiteerd praten. Maar tegen welke prijs? <

De omschrijving van het boek klinkt al bizar en haast onvoorstelbaar. En zodra ik het boek ga lezen, krijg ik er een beklemmend gevoel van. Hoe vreselijk moet het zijn om maar honderd woorden per dag te mogen spreken, om totaal ondergeschikt te zijn en niets meer te mogen. Gelukkig voor de hoofdpersoon komt er een (tijdelijke) ontsnapping uit deze situatie. Maar daar hangt natuurlijk wel wat aan vast.

Zo brengt het boek je in een wereld van dictatuur, medische onderzoeken, verzetsdaden en zelfs romantische ontwikkelingen. Want in de meest vreselijke tijden blijft de liefde bestaan. Het boek neemt me mee en ik kan het maar moeilijk wegleggen. De hoofdpersoon Jean komt zichzelf zeker tegen in dit verhaal en het boek schetst een beeld van hoe deze politiek invloed heeft op haar gezin. Waarbij vooral het oudste en het jongste gezinslid veel aan bod komen.

En terwijl je helemaal meeleeft in het boek, je afvraagt hoe het af zal lopen (komt het ooit wel goed), gaat het ineens heel snel. Allerlei ontwikkelingen volgen elkaar op en dan is het einde al daar. Terwijl de opbouw van het boek prettig was, gaat het einde ineens heel snel. En dat is jammer. Daar had echt nog wel meer verhaal in gezeten. Het had best wat langer mogen duren.

Maar omdat het boek me zo meenam, ik het niet weg kon leggen en het gewoon een interessant verhaal was, krijgt het van mijn 4 sterren.

Meer recensies van