Lezersrecensie

Miss Eliza's Engelse keuken

Ik mocht dit exemplaar ontvangen van Uitgeverij A.W. Bruna.

Ik lees normaal niet veel romans maar omdat ik me zelf heb uitgedaagd wat meer genres te lezen dit jaar heb ik toch een gokje gewaagd. Het boek werd namelijk omgeschreven als Julie en Julia maar dan in victoriaans Engeland en laat dat nou een van mijn favoriete films zijn.

Eliza probeert haar gedichtenbundel gepubliceerd te krijgen maar de uitgeverij vind dit geen bezigheid voor vrouwen en draagt haar op om een kookboek te schrijven. In eerste instantie ziet ze hier niks in maar wanneer haar vader in financiële problemen komt moet ze wel. Al snel ziet ze de leuke kanten van het koken en schrijven van recepten en gaat ze er helemaal voor, geholpen door de lieve An. An's vader is kreupel en een dronkaard en haar moeder is in een gesticht terecht gekomen. Niemand wil haar aannemen want men is bang dat ook zij gek zal worden net als haar moeder. Toch vindt ze een plekje bij Eliza en haar moeder. Er ontstaat een bijzondere vriendschap die sociale klassen overstijgt.

Het verhaal wisselt tussen de jonge An die in de allerlaagste klasse opgroeit en de bevoorrechte Eliza die zelfs wanneer ze in de financiële problemen komt nog steeds erg welgesteld door het leven gaat. Dit klassenverschil maakt de vriendschap die An en Eliza opbouwen extra gecompliceerd. Het deed me ook een beetje denken aan het upstairs/downstairs van Downton abbey.

Ik was wel enigszins verrast dat Eliza al zoveel in de keuken kon terwijl er het hele boek op werd gehamerd dat vrouwen geen plek hadden achter het fornuis. En daarmee concludeerde ik dat Eliza ook nog geen ei kon bakken. Maar ze kookt al snel de meest luxe gerechten en wanneer An in dienst treed als keukenmeid weet ze zelfs al zoveel dat ze haar van alles kan leren. Maar als snel draait het verhaal niet alleen meer op het kookboek dat geschreven moet worden. Het verhaal neem onverwacht verfrissende wendingen en geeft ook echt de tijdsgeest weer. Ik vond het een heerlijk boek om te lezen en ik denk dat ik hem in december nog maar eens moet herlezen wanneer ik bezig ben met het menu voor het kerstdiner.

Meer recensies van AuroraBearheart

Gesponsord