Wat ik nou vind van 'Zwaartekracht'?

BibliophileSan 06 november 2019
Eva Monté is een pseudoniem voor de zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke, die momenteel ook schrijven onder de naam Eva Nagelkerke.

'Zwaartekracht' gaat over een groep van 8 mensen die afreizen maar Griekenland om daar een 6 weken durend programma te volgen om rigoreus af te vallen.
Eén van hen, Emma, is de hoofdpersoon in dit boek, de 'ik-figuur'.
Al snel heeft zij haar voorkeuren binnen de groep.
Maar ook de 4 leden van het behandelteam liggen haar niet allemaal even goed.

Dan is er nóg een 'ik-figuur', aangegeven door een cursief lettertype.
Dit betreft een mollig meisje op de basisschool. Haar verhaal speelt zich zo'n 20 jaar vóór dat van Emma af. Ze wordt gepest, en niet zo'n beetje ook.
Dit pesten gaat van kwaad tot erger.

Tijdens het programma in Griekenland is het behandelteam behoorlijk streng. De groep is het daar lang niet altijd mee eens, een deel is er diep ongelukkig door, maar ze kunnen er weinig tot niets aan doen.

Dan wordt na een paar dagen één van de deelnemers 's ochtends dood gevonden.
Een hartaanval, wordt gezegd.
Maar een gedeelte van de groep twijfelt aan de waarheid hiervan.

Zijn ze in gevaar? Wie bevinden zich er nog meer in het hotel? En... van wie komt toch dat briefje?

Al snel had ik mijn vermoedens in welke hoek ik het moest zoeken, en na een korte zwembadscene was daar geen twijfel meer over mogelijk.
Dat geeft toch een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant trots op mijn Miss Marple/Jessica Fletcher (zóóóó, kennen jullie déze nog... nog... nog...) -skills, aan de andere kant word ik graag verrast met een onverwachtse plotwending.

Het boek las verder uiterst prettig weg, aan de schrijfstijl is weinig op te merken.
De setting is origineel, en de uiteenlopende achtergronden van de diverse personages zorgen voor een keur aan mogelijke daders én slachtoffers.

Herkenbaar is de manier waarop Emma over zichzelf denkt, en zichzelf presenteert naar buiten.
Haar personage ontwikkelt zich binnen 2 weken behoorlijk, al ziet ze dat zelf nog niet direct in.
Ze heeft het moeilijk, op het Griekse eiland. Maar om sterker uit de strijd te komen, moet er dus wel eerst een strijd geleverd worden!

Mijn score voor dit boek van de dames Nagelkerke is iets hoger dan voor hun nieuwste boek 'Stille wateren'. Ik geef dit 4 duimpjes

Meer recensies van BibliophileSan