Graag gelezen al behoor ik niet tot het doelpubliek

blowagie 04 november 2019
Ik won een door de auteur gesigneerd exemplaar van dit boek, en alhoewel ik niet tot het doelpubliek "Young Adults" behoor, heb ik het graag gelezen.

Ik las het boek niet in één ruk uit, maar in een vijftal avonden, telkens een 40-tal pagina's voor het slapengaan. Het feit dat het boek opgedeeld is in een groot aantal korte hoofdstukjes leende zich ertoe het in kleine porties te lezen; daar hou ik wel van. Ik was meteen mee in de wereld van het hoofdpersonage Anna / Robin. De eerste helft is een soort roadmovie waar vaart in zit; de tweede helft speelt zich af in Barcelona. Ik ben zelf al meermaals in Barcelona geweest en ik "herkende" de omgeving; ze was heel raak beschreven. Ook het einde was bevredigend. Op basis van andere, gelijkaardige verhalen vreesde ik voor een stroperig "happy end", maar ik was aangenaam verrast met de keuzes die —trouwens doorheen het hele verhaal— gemaakt werden door de auteur.

Het boek is ook mooi uitgegeven. Ik vond de vormgeving van de kaft heel geslaagd met de tekening van de kauw die doorloopt "achter de flap". Alleen was de tekst op het achterplat teveel een samenvatting van het boek naar mijn smaak en te weinig teaser. Zoals gewoonlijk had ik eerst die tekst gelezen en daarin werd het personage Barry vermeld. Barry verschijnt echter pas op het toneel in de tweede helft van het boek, waardoor ik de hele tijd zat te wachten: waar blijft die Barry nou? Toen hij uiteindelijk op de proppen kwam, leek hij in niets op hoe ik me hem op basis van de achterflap voorgesteld had. Bij een eventuele herdruk zou ik de tekst op de achterflap inkorten of vervangen door een recensie.