Recht voor zijn raap Young Adult over gelijkwaardigheid, acceptatie en mogen zijn wie je bent!

Boekverslaafde 18 februari 2024
'Jawel, maar ik geloof nu eenmaal niet in dat hele alfabet.
Weet je zeker dat het geen bevlieging is?'

Guusje zit in Havo 4 van het Klaverlandcollege en bijna haar hele vriendengroep heeft verkering en zij heeft niemand. Stiekem heeft ze een oogje op Kim, de zus van haar beste vriendin Yara. Maar zij verliefd op een meisje? Ze weet zich geen raad met haar gevoelens en worstelt enorm met wie ze nu eigenlijk is? En zit Kim überhaupt wel op haar te wachten? Want Kim is samen met haar vriend, Jeroen.

'Zo krijg je dus een lerares met haar mond vol tanden.'

Guusje denkt veilig in de kast te zitten, en denkt dat niemand van haar innerlijke strijd af weet, maar ineens lijkt het alsof het op haar voorhoofd geschreven staat. En iedereen reageert daar even aardig op. Om het stigma te doorbreken, krijgt ze hulp uit onverwachte hoek.
Op het Klaverlandcollege mag je immers zijn wie je bent!

'Mijn ooglid trilt onzeker en mijn maag maakt een salto. Ondanks dat voelt het goed dat het hoge woord eruit is.'

Zal Guusje kleur bekennen en zal Kim over haar koudwatervrees heen komen?

'What happens at Stix, stays at Stix.'

Alice Bakker noemt zichzelf een laatbloeier en ontdekte tijdens haar werkzaamheden als redactiesecretaresse en bureauredacteur, op de redactie van 4 vaktijdschriften, waar haar talent ligt. In 2017 verscheen haar Young Adult debuut Slapen doen we morgen weer. In november verscheen haar Young Adult Zij gaat voor haar, het derde deel in de H4C serie. Eerder verschenen in deze serie, Komt niks van terecht (1) en De laatste in de rij (2). Ik mocht Zij gaat voor haar lezen en recenseren, lees met me mee wat ik ervan vond...

Zij gaat voor haar, is het derde deel van de H4C serie, over het Klaverlandcollege. Ondanks dat het een derde deel uit een serie is, en ik voorgaande delen niet heb gelezen, vond ik het prima als losstaand deel te lezen. Alice schrijft alsof dit een eerste deel zou kunnen zijn en verwoord de situaties van de hoofdpersonen uitvoerig.

Zij gaat voor haar bestaat uit 31 korte hoofdstukken, geschreven vanuit hoofdpersonen Guusje en Kim. En gaat van start met een proloog, die op een leuke manier al direct weergeeft waarover het boek gaat en sluit af met een epiloog.

Alice Bakker heeft een vlotte jeugdige schrijfstijl, geheel passend bij de leeftijd van het genre waarin ze schrijft. Op beeldende wijze weet ze op een grappige manier, met veel humor, zeer serieuze en gevoelige onderwerpen, die ook nog eens zeer actueel zijn, de hoofdrol in het verhaal te laten spelen.

In Zij gaat voor haar maken we kennis met Guusje en Kim en hun vriendengroep van het Klaverlandcollege. Guusje Thomas zit in Havo 4 van het Klaverlandcollege en al haar vrienden hebben verkering en zij heeft niemand. Stiekem vindt ze Kim, uit de 6e en de zus van haar beste vriendin Yara, wel erg leuk. Maar meisjes die verliefd worden op meisjes? Ze weet zich geen raad met haar seksuele geaardheid en bijbehorende gevoelens. Ze worstelt enorm met wie ze nu eigenlijk is? Thuis heeft ze het ook niet altijd even makkelijk, ze heeft alleen maar haar vader want haar moeder liet haar in de steek. Sindsdien is haar moeder een gevoelig onderwerp waar niet over gesproken mag worden. En aan haar vader heeft ze niet zoveel. Net zoals haar beste vriendin Yara, die zichzelf niet meer is sinds haar leven op zijn kop kwam te staan, toen ze op haar zestiende plotseling tienermoeder werd van zoontje Boris. Guusje heeft niks met babies en ze begrijpen elkaar niet meer zo goed. En Kim, zit die eigenlijk wel op haar te wachten? Bovendien, wat denkt ze wel niet, Kim is met Jeroen.
Guusje denkt dat ze nog veilig in de kast zit en dat niemand van haar struggles af weet, maar ineens lijkt het op haar voorhoofd te zijn geschreven. En daar is niet iedereen even blij mee. Om het stigma te doorbreken krijgt ze hulp uit onverwachte hoek.
Op het Klaverlandcollege mag je je zijn wie je bent!

Kameleon Guusje, wil geen kameleon meer zijn en kiest voortaan haar eigen kleur. De zusjes Miedema, waaronder Stillie-Willie Kim met koudwatervrees en wispelturige Yara. Stoere Hannah en hopeloos ouderwetse en kortzichtige Floor, die denkt dat homoseksualiteit besmettelijk is. Mister Klaverland, de directeur en de grappige conciërge Wilma, van de school en barman Raymond van stamkroeg Stix.

Young Adult schrijven is niet aan iedereen besteed, het is overduidelijk een andere doelgroep en niet iedereen kan zich inleven in de jeugd, men lijkt soms wel eens te zijn vergeten dat we zelf ook allemaal die leeftijd hebben doorgemaakt. Alice Bakker bezit de kunst van het schrijven van dit genre overduidelijk wel. En hoe!
De verhaallijnen en de karakters zijn op uitstekende en herkenbare wijze uitgewerkt en ook nog eens een keer heel actueel. Je leert de personages uitvoerig kennen, echte pubers.
Op een humoristische en directe manier heeft ze de gevoelige onderwerpen door het verhaal heen verweven. Gewoon full face gooit ze de heavy onderwerpen erin. Het scheelt natuurlijk wel dat ik de eerste twee delen niet gelezen heb, anders was ik beter op de hoogte geweest. Ze windt er geen doekjes om. Ik moest zelfs even teruglezen of het wel klopte wat ik gelezen had? Pubers onder elkaar die kneiterhard en uiterst gemeen voor en tegen elkaar kunnen zijn. De impact van tienermoederschap. Ouders, scheidingen, ouderverstoting. Maar vooral ook het ontbreken van acceptatie en gelijkwaardigheid van mensen die anders zijn in onze maatschappij, inmiddels bij iedereen denk ik wel bekend Lhbtiq+. De vooroordelen, de kwetsbaarheid, de verwarde gevoelens en onzekerheid, de schrijfster heeft alles uitstekend weten te weerspiegelen en Zij gaat voor haar zit heel mooi in elkaar en wordt het nergens te zwaar.

Er zit nog een vierde deel in het verschiet, hierin zullen Casper en Floor de hoofdrol vervullen. Titel en verschijningsdatum zijn nog onbekend.

Met Zij gaat voor haar heeft Alice Bakker een goed uitgewerkte actuele Young Adult neergezet. Met gevoelige onderwerpen over de heftige struggles in het leven van pubers en waarin Lhbtiq+ centraal staat. Over gelijkwaardigheid en acceptatie en seksuele geaardheid. Met de humoristische en directe schrijfwijze verstaat ze de kunst van het schrijven voor de doelgroep uitstekend en zit het verhaal heel mooi in elkaar en wordt het nergens te zwaar.

'Zij gaat voor haar, recht voor zijn raap Young Adult over gelijkwaardigheid, acceptatie en mogen zijn wie je bent! Zal Guusje kleur bekennen?'

★★★★

Meer recensies van Boekverslaafde