Voor de fans van luchtige feelgood.

Laura is hobbymatig bezig met schilderen, maar heeft een grote interesse in schilderkunst. Wanneer ze in het restaurant van een museum gaat werken, is dat voor haar the next best thing. Op die manier kan ze dagelijks de schilderkunst van de anonieme maar populaire Sandia bewonderen. Ze geraakt gefascineerd door zijn werk, maar ook wel door de verlegen kunstcriticus Luuk, die dagelijks zijn kop koffie in het restaurant komt drinken.
Ondertussen maakt Laura zich zorgen over de gezondheid van haar oma die in Mexico woont. Ze besluit het vliegtuig te nemen en langs te gaan. Ter plaatse komt ze in aanraking met de schilderkunst van Frida Kahlo. Die schilderijen zijn veel vrolijker dan de donkere werken van Sandia. Laura geraakt in de ban van het werk ‘Viva la vida’ en besluit dat ze in haar leven ook maar eens uit haar schulp moet komen. Vol goede voornemens keert ze terug naar Nederland. Maar kan ze haar doelen ook omzetten in realiteit?

‘Liefde en watermeloen’ is het tweede deel in de ‘Liefde en fruit’-reeks van Isabelle Paz Soldan. Wat ik zo aangenaam vond in het eerste deel ‘Liefde en ananas’ komt ook hier weer terug: een fijne schrijfstijl boordevol leuke dialogen en subtiele humor.
Het hoofdpersonage is Laura, die we kennen als de vriendin van Anna uit het eerste deel. Toch zijn de verhalen volledig apart te lezen. Je leest vanuit de ik-vorm. Het verhaal vormt een luchtige feelgood, waar wel variatie in zit, omdat een deel zich afspeelt in Mexico en je hierdoor een soort leuke onderbreking krijgt van het eigenlijke verhaal. Ook de vriendengroep en collega’s komen frequent aan bod in het verhaal, dus het is heel onderhoudend en ook goed te volgen.
De personages en gebeurtenissen worden geloofwaardig neergezet. Niemand is perfect en situaties lopen soms uit de hand, maar is dat nu net niet wat iedereen graag leest in een feelgood? Ik alleszins wel. Het verhaal is geen tranentrekker of zwaar verhaal, maar leuk en luchtig met enige mate van voorspelbaarheid. Romantiek en dagdagelijkse perikelen gaan hand in hand in dit verhaal.
Ik heb ervan genoten en kan het aanbevelen aan de fans van luchtige feelgood.
Bedankt uitgeverij Zomer & Keuning dat ik mocht deelnemen aan de blogtour.

Meer recensies van Booksanddreamz