Een spannend verhaal voor de fans van Young Adults en historische romans.

Engeland, 1889. Londen wordt geteisterd door Jack the Ripper nummer twee. Hij wordt Junior R. genoemd en niemand weet hoe hij eruit ziet of wie hij is. Wat men wel weet, is dat deze dader jonge dames vermoord op gruwelijke wijze.
In diezelfde periode verhuist Eleonora Prime, samen met haar vader en broer, van haar vertrouwde thuisomgeving Canterbury naar een dorp vlakbij Londen. Hun landgoed wordt verbouwd, waardoor ze onderdak verleend krijgen bij de bevriende familie Clifton. De zoon des huizes, Felix, gedraagt zich vanaf het eerste moment onuitstaanbaar ten opzichte van Eleonora. Ze wil dan ook niets liever dan hem uit de weg gaan. Dat is echter niet eenvoudig als je op dezelfde plek verblijft.
Het wordt nog lastiger wanneer als gevolg van de praktijken van Junior R. wordt aangeraden dat vrouwen binnen blijven en zich niet vertonen in Londen. Wanneer Eleonora toch in Londen verzeilt, komt ze onbewust oog in oog te staan met deze verschrikkelijke moordenaar. Junior R. ziet in haar zijn volgende prooi.

‘Unlikable’ is het derde deel van de Un-able reeks Young Adults. De boeken staan inhoudelijk los van elkaar en zijn dus apart te lezen. De titel en cover passen erg goed bij het verhaal en bij de reeks.
Dit verhaal wordt verteld vanuit het ik-personage Eleonora. Ter afwisseling zijn er ook hoofdstukken vanuit de derde persoon Junior R. Het verhaal start met een inkijk in het leven van Junior R. en zet meteen een geheimzinnige toon, die vragen oproept bij de lezer. Daarna leer je Eleonora en haar familie kennen. Het verhaal bouwt rustig op. De familie Prime verhuist naar Kennington, nabij Londen. Felix en de familie Clifton worden geïntroduceerd en je wordt meegenomen in het leven van de 19e eeuw. De waarden en normen uit die tijd, het formele karakter van de sociale omgang, het leven met dienstmeisjes, de verhouding tussen mannen en vrouwen, de klederdracht en andere aspecten van het leven worden door de auteur grondig en duidelijk weergegeven.
De auteur is er goed in geslaagd haar schrijfstijl qua woordkeuze en formeel taalgebruik aan te passen aan de tijdsgeest van het verhaal. Lotte van den Noort heeft bovendien een consistente, vlotte schrijfstijl waardoor het verhaal een zeer mooi geheel vormt. Personages worden uitgediept en er wordt tijd genomen om situaties binnen het tijdskader tot hun recht te laten komen.
Het verhaal is een young adult, maar het is tegelijk een spannend en historisch verhaal. Karakters, ideeën en de tijdsgeest worden erg goed beschreven en je beleeft het verhaal mee. Ik zag de taferelen voor me. Wat ik een sterkte vind in dit verhaal is dat het vrouwelijke hoofdpersonage Eleonora een erg pittig karakter meekrijgt. Dat geeft een bepaalde sfeer die het verhaal opwaardeert.
Dit is een boek dat je niet aan de kant wil leggen, omdat er een goed opgebouwde plot aanwezig is waardoor je verder wil lezen. Er zitten bovendien originele twist in het verhaal.
Liefhebbers van historische romans zullen dit verhaal erg appreciëren. Ook fans van spannende young adults kan ik dit boek aanbevelen. Hou er wel rekening mee dat het verhaal enger is dan wat je zou verwachten bij een young adult.
Bedankt, uitgeverij Hamley Books, voor dit recensieboek.
Rating: 4,5*

Meer recensies van Booksanddreamz