Een mysterie met veel diepgang

Brandy 10 april 2021
“Met afstand de vreemdste zaak waar ik ooit mee te maken he gehad en zeker een van de
treurigste”. – Willem Rijsbergen

Het verhaal:
Magda Filippo is een journalist in Leiden. Naast haar werk is ze bezig met haar eigen boek over de
vrouwen in de bijbel. Hierover spreekt ze regelmatig met haar beste vriendin Cat.
Cat is getrouwd met Frank van As, een internationaal befaamde slangendeskundige die werkzaam is bij het natuurhistorische museum Naturalis in Leiden. Cat is altijd al lid geweest van een
geloofsgemeenschap maar Frank pas sinds hun huwelijk, echter heeft hij sinds zijn lidmaatschap een goede band opgebouwd met de voorganger van deze gemeente.
Wanneer er een man dood wordt aangetroffen en een vrouw vermist raakt lijkt alles met elkaar te zijn verbonden.

Algemeen:
Het boek is opgedeeld in 4 delen. In elk deel word er vanuit 2 ik-perspectieven geschreven en deze wisselen elkaar per hoofdstuk af. Zo worden in deel 1 de hoofdstukken vanuit 2 verschillende hoofdkarakters beschreven, namelijk Frank van As en Magda Filippo.
Doordat het boek vanuit 2 perspectieven wordt beschreven heeft het 2 verhaallijnen. Deze
verhaallijnen hebben hun eigen thema maar de belangrijkste zijn vrouwen in het geloof en de slang.
Het verhaal speelt zich voornamelijk af in het hedendaagse Leiden en de randgemeenten van de stad
(wel voor de coronatijd).
Ik heb eerder boeken geschreven door Jeroen Windmeijer gelezen, echter nog niet eerder één die hij
in samenwerking met Jacob Slavenburg heeft geschreven. Door de kennis van Jacob in godsdienst-
en cultuurgeschiedenis vond ik het verhaal meer diepgang krijgen.

Mijn mening:
Ik vond het boek geen typische thriller, daar ik het een hele poos vond duren voordat de spanning
op gang kwam. Echter eenmaal op gang bleef het verhaal spannend. Zelf zou ik het misschien meer
kenmerken als een detective in plaats van een thriller.
Na het boek gelezen te hebben had ik op basis van de inhoud een andere cover hebben gekozen, dit
had gerust gekund zonder hier een spoiler van te maken.
Wat dit boek voor mij bijzonder maakte was dat het zich afspeelde in mijn geboortestad en ik dus
precies wist waar wat zich afspeelde. Daarnaast vond ik het erg leuk om op deze manier meer over het geloof te leren, daar ik ook zeker nog wat dingen heb nagezocht om te kijken of dit echt zo was.

Als je graag houdt van een mysterie dan is dit boek (en ook de andere boeken) van Jeroen
Windmeijer een aanrader.

In conclusie, een verhaal met veel verdieping en verderop in het verhaal ook zeker spanning.

Meer recensies van Brandy