Mix van spanning en SF

Brigitte 04 oktober 2020
Recensie Als een leven botst door Brigitte Audiens:
Geboren en getogen Nijmegenaar Martijn Kregting woont inmiddels vele jaren in Malden.
Hij schreef nu zijn debuutroman Als een leven botst. Het boek is een combinatie van hedendaagse politie-detective met sciencefiction-elementen dat zich afspeelt in Nijmegen, Malden en Groesbeek.

Op donderdagnacht 11 januari 2018 krijgt brigadier Steffen Benson een oproep om naar een kelder te komen, waar er vijf lichamen gevonden werden. Het betreft 4 vrouwen en 1 man die door geweld om het leven werden gebracht.

Steffen Benson is reeds gekend om zijn minder goede reputatie, omdat hij vroeger niet altijd volgens het boekje werkte en ook, omdat hij verslaafd was aan alcohol.

Zijn teamchef Martel geeft hem nu de leiding over dit onderzoek. Hij wil Steffen een laatste kans geven om zichzelf te bewijzen. Natuurlijk in samenwerking met een team collega’s.

De zaak krijgt een vreemde wending als ze bij de lichamen een smartphone vinden, die op het ogenblik van het overlijden van de 5 personen nog niet bestond.
DNA heeft bewezen dat de lichamen reeds 15 tot 20 jaar verborgen werden in de kelder achter een muur die hermetisch afgesloten was. Dus het is een raadsel hoe dit toestel bij de lichamen terecht was gekomen. Misschien ook een aanknopingspunt ?

Dit spannende verhaal wordt geschreven met afwisselend flashbacks naar het jaar 1998.
Daar maken we kennis met Victoria en haar familie. Victoria is een jong meisje, dat vaak gepest wordt door haar klasgenootjes.
Het huisje waar de lichamen gevonden werden, is het eigendom van de grootvader van Victoria. Haar grootmoeder is al een tijdje overleden, ze had blijkbaar speciale “krachten”. Hier werd weinig over gesproken. Tot Victoria rare dingen meemaakt die ze zich niet meer kan herinneren, behalve een knetterend blauw licht als een bliksem als ze haar hand uitsteekt naar een dame, die ze denkt te zien en ook te herkennen. Ze gaat samen met haar grootvader verder op onderzoek dankzij een dagboek dat haar grootvader bewaarde. Er gaat een onverwachte nieuwe wereld open, die Victoria nog moet verkennen. Is dit goed of slecht ?

De opbouw van het verhaal is duidelijk en goed te volgen. Je maakt kennis met alle personages en beseft goed of je in het jaar 1998 bent of in 2018.
De link van het “terug in de tijd gaan” is een gegeven waar Steffen en zijn team achter moeten komen.
De tijd dringt als er verschillende mensen sterven en ze via DNA tot de conclusie komen dat het lichamen van mensen zijn die nu nog in leven zijn.
Het wordt zelfs zo persoonlijk dat zelfs het leven van Steffen op het spel komt te staan.
Komen ze op tijd achter de waarheid ?

De gebeurtenissen van het jaar 1998 en 2018 worden perfect in elkaar verweven. Alles vloeit moeiteloos in elkaar. Je krijgt een duidelijk beeld van het sciencefiction gedeelte dat de schrijver erin verwerkte. Het boek leest heel vlot. De spanning wordt langzaam opgebouwd en op het einde krijg je eindelijk door hoe alles verlopen is.

Ik ga zeker geen spoilers weggeven. Als je het boek leest, zul je het volledige verhaal leren kennen.
Voor mij was dit boek zeker een plezier om te lezen. Ik heb genoten van deze debuutroman. Een mix van spanning en sciencefiction. Voor mij zeker 4* waard.
In de toekomst zal ik zeker naar meer werken uitkijken van Martijn Kregting

Meer recensies van Brigitte