Een huis met een geschiedenis

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“In de boekenkast “

Mijn recensie - Een rijk verleden - Danielle Steel

Een huis met een geschiedenis brengt twee families samen.

Blake Gregory woont met zijn vrouw en 3 kinderen in New York in een appartement dat door zijn vrouw werd ingericht. Op een dag ontvangt hij een prachtig aanbod om in San Francisco te gaan werken. Maar dan moet hij wel risico’s durven nemen, maar eerst en vooral zijn gezin overtuigen om te verhuizen.
Hij zit in gedachten verzonken en ziet zijn gezin voorbijflitsen.

Sybil, zijn vrouw, heeft een belangrijke functie als adviseur bij luxe meubelontwerpers. Ze heeft zelf ook reeds enkele meubels ontworpen. Regelmatig is treedt ze als consulent op bij verschillende musea voor tentoonstellingen e.d. En bovendien schrijft ze in haar vrije tijd een eigen boek over “ het beste van twintigste-eeuws design”. Een bezige bij dus.

Hun zoon Andrew is 17 jaar. Hij is sinds een week aan zijn examenjaar begonnen. Daarna zou hij zich aanmelden bij een universiteit.

Caroline, hun dochter is 16 jaar. Haar leven draait vooral rond haar vrienden en vriendinnen in New York.

Hun benjamin is Charlie, hij is zes jaar. Hij is overal gelukkig, als zijn ouders maar in de buurt zijn.

Blake zijn functie als directeur die hij nu uitoefent, bevalt hem wel, maar dit nieuwe aanbod brengt weer andere uitdagingen mee waar hij zich toe aangetrokken voelt.

Daniëlle Steel geeft ons een prachtige beschrijving van alle gevoelens en persoonlijke emoties die een gezin zou doormaken als ze overwegen naar een volledig nieuwe omgeving te verhuizen. Hoe zijn de reacties van de partner ? Hoe reageren de kinderen. Tenslotte veranderen ze ook van school en laten ze alle vrienden en vriendinnen achter. Je kan de voor- en nadelen afwegen. Ze laat zien hoe moeilijk het is om een beslissing te nemen. Maar ook dat er moet gepraat worden. Alle kanten bekijken en bespreken.

Daniëlle beschrijft de details van de omgeving heel goed. Je gaat mee op reis en kan alles mee beleven, dankzij de beeldende beschrijvingen. De personages worden duidelijk neergezet. Je hebt een volledig beeld van het volledig gezin.

Als Blake later een prachtig huis gevonden heeft nl. “Butterfield Mansion “, kan je hiervan een perfecte voorstelling maken.
Je ziet de portretten in de hall hangen van de bewoners die er de vorige eeuw woonden.

Het verhaal neemt plots een vreemde wending als er op een nacht een aardbeving het landhuis op zijn grondvesten doet daveren. In werkelijkheid duurt het slechts 1 minuut, maar het leek oneindig lang.
Heel de familie is doodsbang en weet niet wat er gebeurde. Sybil gaat naar beneden om te inspecteren of er ergens schade is.
Ze loopt langzaam de trap af en staat plots oog in oog met een dame in een prachtige japon.
Sybil kijkt verwonderd en loopt verder. Daarna merkt ze iemand op in een wit rokkostuum.
Sybil denkt dat ze gek is geworden. Ze kijkt naar de portretten aan de muur. Ze schrikt en ziet dat het deze mensen zijn die ze zag. Ze lopen terug rond in Butterfield Mansion.
Met een spurt snelt ze terug naar boven, naar haar man. Ze is spierwit geworden.

Daniëlle haar boek neemt ons nu mee in een verhaal dat gaat over tijdreizen.
De familie Gregory maakt kennis met de familie Butterfield. Ze woonden in de “Butterfield Mansion” een eeuw geleden. Door de aardbeving zijn er enkele dingen verschoven.
Enkel de leden van de familie kunnen elkaar zien. Voor de bedienden die Blake en zijn gezin helpen, zijn de overleden personen onzichtbaar, wat rare taferelen oproept.

Als je het boek leest, ontdek je dat de beeldige kleding wordt besproken. De tijd van toen was nog heel anders. De regels van wat wel en niet mocht, kan je ook ontdekken. Er was natuurlijk heel veel veranderd ondertussen.
De families leren elkaar kennen met hun eigen tradities. Maar ze mogen niets wijzigen aan het verleden. Dit is soms een moeilijke opgave. Maar één ding is zeker, er ontstaan hele mooie vriendschappen.

Sybil gaat op zoek naar het laatst overgebleven familielid om de foto’s en het boek met informatie dat zij in haar bezit heeft door te geven.

Deze roman “Een rijk verleden” gaat over liefde, romantiek, vriendschappen door de eeuwen heen.
De ene lezer is er voor te vinden, de andere vindt het maar niets. De combinatie van de familiegebeurtenissen van een eeuw geleden en nu vind ik heel fascinerend. Het volledige verhaal heeft me doen wegdromen naar de tijd van toen met een vleugje tijd van nu. Een mooie mix die mij kon bekoren.

Hoe zal het aflopen met de nieuwe uitdaging van Blake ? Kan zijn gezin wennen aan San Francisco ? Hoe gaan ze om met de familie Butterfield ?
Vele vragen waarop je een antwoord kan vinden in de prachtige roman van Daniëlle Steel “Een rijk verleden”.
Voor mij een welverdiende 5*

Meer recensies van Brigitte