Zou jij tussenkomen ?

Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie “Geen slechte daad” - Heather Chavez door Brigitte Audiens
28 mei 2020

Heather Chavez schreef met “Geen slechte daad” haar debuut in het thrillergenre.

Een mooie cover siert haar boek. Er staat een blonde dame op met wapperende haren die wild voor haar gezicht zwieren.

Het verhaal werd in de ik-vorm geschreven. En Cassie is de ik-persoon. Cassie Larkin is een dierenarts met een drukke praktijk. Daardoor komt ze op onregelmatige tijdstippen naar huis. Op een avond is ze op de terugweg naar haar gezin als ze plots een gevecht opmerkt tussen een man en een vrouw. Cassie belt 112 en vertelt de situatie. De telefoniste brengt de politie op de hoogte en waarschuwt Cassie om zeker in de auto te blijven.

Maar Cassie denkt aan een vroeger voorval uit haar jeugdjaren. Toen heeft ze niet geholpen, nu kan ze het wel en ze opent haar portier. Ze beslist om de mishandelde vrouw te gaan helpen. De man, Carver Sweet, fluistert haar toe “je maakt de verkeerde keuze”, en vlucht weg met haar auto. Haar tas met haar sleutels en haar persoonlijke spullen liggen nog in de auto.

De sirenes komen ondertussen dichterbij en daar is rechercheur Ray Rico met zijn team.
Na het onderzoek en de ondervraging brengen de agenten Cassie naar huis.
Daar wacht haar gezin op haar. Haar echtgenoot Sam en haar twee kinderen, Leo (15 jaar) en Audrey (6 jaar). De kinderen liggen al te slapen. Sam heeft kritiek op het heldhaftige optreden van zijn vrouw.

Als Cassie de volgende morgen ontwaakt, hoort ze dat Sam met het ontbijt bezig is. Sam is leraar op dezelfde school waar hun kinderen les volgen. Dus hij en de kinderen vertrekken en Cassie gaat alles voor haar gestolen papieren in orde proberen te brengen.
Ze spreken af om ‘s avonds samen met Audrey Halloween te vieren en langs de deuren in de buurt te gaan. Leo heeft met vrienden afgesproken.

Door alle drukte is Cassie als vanouds weer te laat thuis en zijn Sam en Audrey reeds vertrokken voor Halloween. Ze beslist om op zoek te gaan naar hen en gaat straat in en uit ... tot ze plots haar dochtertje wenend ziet staan bij twee andere moeders met kinderen. Van Sam is er geen spoor te bekennen. Hij is spoorloos verdwenen.

Is dit toeval of heeft het te maken met het voorval van de vorige avond ?

Vanaf het begin wordt je meegetrokken in het verhaal. De karakters zijn heel goed uitgediept zodat je een heel goed beeld krijgt. Vooral van Sam en Cassie. Sam is de man waar je op kan rekenen. Hij is diegene die de planningen maakt voor het huishouden, aanwezig is bij de wedstrijden van zijn zoon... kortom de houvast van het gezin.

Cassie is altijd druk in de weer voor haar werk en daarom verliest ze soms de tijd uit het oog. Soms is ze een beetje roekeloos. Maar ze kan niet zonder haar gezin. Ze zijn reeds 17 jaar getrouwd en ze houden nog steeds van elkaar. Of niet ? Ze kan zeker niet zonder haar kinderen.
Je krijgt door de diepgang een zicht in het hoofd van Cassie. Je voelt haar emoties. Welke zware keuzes ze moet maken. De twijfels die stilaan komen. Wie kan ze nog vertrouwen ?

Je voelt de personages groeien in het verhaal, vooral Cassie. Van naïeve, drukke moeder tot een heldhaftige leeuwin die vecht voor haar kroost.

Heather Chavez schrijft in korte hoofdstukken, waardoor dit boek makkelijk wegleest. Je wil steeds nog een stukje verder lezen om te weten hoe het evolueert. Het begint zeer spannend, daarna zakt de spanning een beetje. We moeten uiteraard alle personages leren kennen en in het verhaal komen. Dit is geen enkel probleem door de gedetailleerde beschrijvingen die weergegeven worden. Je ziet als het ware de huizen voor je in de mistige sfeer van Halloween met de versierde pompoenen, de spannende achtervolgingen....

De politie die het onderzoek tot een goed einde probeert te brengen en Cassie die zo ongeduldig is dat ze haar eigen onderzoek start, met alle gevolgen van dien.

Cassie laat er geen gras over groeien en holt van de ene plek naar de andere. Het is een echte rollercoaster. Je valt van de ene verbazing in de andere.

Nog een leuk gegeven is dat je kan ontdekken wat een “stenopelmatus” in dit verhaal komt doen. Het maakt deel uit van het verhaal.

Daarna volgt het onwaarschijnlijk plot. Dit gaat zoveel verder dan je kan vermoeden.
Fantastisch.

“Geen slechte daad” van Heather Chavez is zeker een aanrader die 4* verdiend.
Ik kijk zeker uit naar haar tweede boek waaraan ze nu volop aan het werken is.

Deze psychologische thriller heb ik met heel veel plezier gelezen.

Meer recensies van Brigitte