Spannend YA

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie Het oog van de dageraad door Brigitte Audiens:
Spannende avonturenroman waarin een jongen er alles voor overheeft om zijn vriendin te redden.

Dit boek is een spannend avonturenverhaal voor Young Adults. Maria Postema en Maarten Bruns vertellen over de intense zeiltocht van de Mata Hari. Dit is een zeilschip dat een tocht maakt naar de Cariben, met jongeren die een misstap begaan hebben.

Ze kregen de keuze, ofwel zes maanden naar de jeugdgevangenis, ofwel via het programma “De Zeestroom” mee op reis met het zeilschip, gedurende vier maanden. Elf jongeren kiezen voor de overtocht. Samen met kapitein Frank, stuurman Hans, kok Ronnie, bootsvrouw José en twee coaches, Tom en Isabelle.

De kapitein heeft ook nog een leuke papegaai , Johnny Jack, afgekort JJ. Hierover geeft de kapitein verschillende leuke versies hoe JJ bij hem terecht is gekomen. Dit geeft af en toe een komische noot aan het boek.

De jongeren zijn; Elvis, Emma, Raaf, Kim, Maurits, Jordy, Mehmet, Winston, Odilia, Robert-Jan en Coco.

Nu iedereen aan boord is, zetten ze koers naar de Caribische Zee. De groep jongeren denkt bij zichzelf dat het een snoepreisje zal zijn, maar ze merken al vlug dat dit helemaal fout is. Eerst en vooral zijn hun lotgenoten niet allemaal lieverdjes, anders hadden ze niet deelgenomen aan dit programma. Ze moeten allemaal de handen uit de mouwen steken. Het is zeker en vast geen vakantie op zee. Het wordt zelfs een zware tocht als er een plots een storm losbarst.

De schrijvers laten ons langzaam kennismaken met de personages. Het ene al wat uitgebreider dan het andere. Ze beschrijven gedetailleerd de omgeving, en de Mata Hari, zodat je wel degelijk een voorstelling kunt maken van het schip en de passagiers en alle tussenstops die ze maken. Je loopt als het ware mee op het strand, door de jungle ….

Het taalgebruik is heel begrijpelijk voor jongeren. De hoofdstukken zijn niet te lang, zodat het verhaal vlot gelezen wordt. De spanning wordt langzaam opgebouwd, zodat je als lezer geboeid verder blijft lezen.

Als ze na een zware storm aanmeren om enkele reparaties aan het schip te doen en om nieuwe voorraden in te slaan, gaat de groep een tocht maken door de jungle. Ondertussen zijn ze gedurende de reis op elkaar aangewezen en ontstaan er groepjes van vrienden en tegenstanders. Het klikt natuurlijk niet met iedereen. Door hun verschillende achtergronden zijn er geregeld meningsverschillen.

Tijdens de uitstap met de gids hoort Elvis het verhaal van de God Egouma. Dit is de God die beslist over gezondheid en ziekte. Elvis geraakt helemaal geobsedeerd door dit beeld. In het verleden heeft hij een misstap begaan en hij wil deze heel graag weer rechtzetten. Daarom beslist hij op eigen houtje om ’s nachts het oog van de God te stelen, terwijl alle anderen liggen te slapen. Dan barst de hel pas echt los!!!!

Dit is pas een van de verhaallijnen, er zijn ook nog andere spannende gebeurtenissen gedurende de tocht. Het is een heftige reis met veel pech, ruzies en liefde die om de hoek komt kijken. Fraude, ongevallen en zelfs enkele doden.

De coaches proberen de jongeren te begeleiden, maar worden iets minder goed afgeschilderd. Dit boek verwijst naar de problemen van jongeren en een speciale manier van opvolging.

Het verhaal komt verder op zijn hoogtepunt als ze plannen gaan smeden om het magische oog proberen terug te brengen naar God Egouma. Zal dit lukken ? Wat moeten ze hiervoor doen? Kunnen ze het tij nog keren?

Elvis herinnerde zich de woorden van zijn moeder telkens weer: “Voodoo, je hoeft er niet in te geloven, maar spot er ook niet mee.”

De gevoelens van de jeugd worden goed beschreven. In het begin ongeïnteresseerd, ongevoelig. Doen alsof, maar binnenin gaat hun hart wild tekeer. Later in het verhaal groeien ze meer naar elkaar toe. Je voelt de verandering als persoon van begin tot eind.

Het slot van het boek is verrassend, er zijn toch wel enkele plottwists die het verhaal een nieuwe wending gegeven hebben.

Dit Young Adult boek heeft me van begin tot eind kunnen boeien. Wat ik ook wil vermelden, is dat de cover prachtig is. Deze is gemaakt door JanIsDeMan. Volgens mij is dit boek ideale lectuur voor iedereen die liefhebber is van spanning, avontuur, vriendschap en een tikje voodoo. Zeker geschikt voor 12 tot 13-jarigen.

Welverdiend 5 sterren.

Meer recensies van Brigitte