Een geweldig boek!

Carla v O 16 maart 2024
De 21-jarige Frankie groeit op in Californië, in een gezin waarin militaire dienst een familieplicht is.
Frankie is afgestudeerd als verpleegkundige, en als haar broer Finley uitgezonden wordt naar Vietnam om daar te strijden tegen het communisme, meldt zij zich aan om als verpleegkundige ook naar Vietnam te gaan.
Daar is ze in eerste instantie verbijsterd over de omstandigheden waarin ze moet wonen en werken. De verwondingen van de oorlogsslachtoffers zijn gruwelijk, maar al snel ontwikkeld ze zich als een zeer kundige, hardwerkende en gewaardeerde verpleegkundige.
Ze sluit vriendschap met 2 collega verpleegkundigen, waarmee ze ook uitstapjes maakt, en naar feestjes op de basis gaat.
Na 2 jaar zit haar missie in Vietnam erop en keert ze terug naar huis.
Dan blijkt dat er in Amerika inmiddels heel anders tegen de oorlog aan wordt gekeken. In plaats van een heldenontvangst wordt ze bespuugd en vernederd.
Ze kan haar draai niet vinden, is getraumatiseerd en kampt met nachtmerries. Aansluiten bij een gespreksgroep voor Vietnamveteranen lukt haar als vrouw niet.
Ze gaat door een diep dal, maar weet uiteindelijk toch haar ervaringen om te zetten naar iets positiefs.
Dit boek wist me vanaf de eerste bladzijde te boeien.
De gebeurtenissen in Vietnam worden op een zeer beeldende manier beschreven, waar ik wel even aan moest wennen, maar door de vlotte schijfstijl leest het boek leest echt als een trein.
Ik kon het maar moeilijk wegleggen.
Dit is een verhaal over de Vietnamoorlog en de veteranen, maar gaat over de kracht van de vriendschap van de 3 vrouwen, familiebanden en de druk van familie en daarnaast is het ook zeker een liefdesverhaal, over trouw, ontrouw en teleurstellingen.
Ik geef het boek 5 sterren, meer dan verdiend!

Meer recensies van Carla v O