Een rauw verhaal

Carla v O 07 juli 2023

Misschien moet je iets lager mikken is een autobiografisch boek waarin Milio van de Kamp schrijft over zijn jeugd in een Amsterdamse volksbuurt in een gezin vol ruzie, armoede en geweld in een huis waar vaak geen licht of warm water is.

Ondanks het gebrek aan geld, steun van zijn ouders en een depressie lukt het hem om vanaf het VMBO-k af te studeren op de Universiteit en daar uiteindelijk docent te worden.
Hij studeert af als Socioloog en probeert nu, als ervaringsdeskundige, jongeren uit een kansarme omgeving te stimuleren en te helpen.
Het is schokkend om te lezen hoe moeilijk het in onze maatschappij is om vanuit armoede een studie te volgen en hoe zijn achtergrond hem steeds weer in de weg zit.

Toch heeft dit boek zeker geen negatieve toon, en kan het juist een voorbeeld zijn dat het niet eenvoudig, maar wel mogelijk is om op te klimmen en je droom waar te maken.

Het boek is prettig geschreven en ook zeker goed te lezen voor jongeren!

Meer recensies van Carla v O