Vrouwenpower

Carla v O 10 april 2024
Dit boek gaat over 2 verpleegsters die in de WO2 vanuit Singapore per schip proberen te vluchten voor de Japanners.
Eenmaal op zee, wordt het schip gebombardeerd, maar weten ze zwemmend Indonesië te bereiken.
Daar worden ze door de Japanners gevangengenomen en belanden ze, met veel andere vrouwen in één van de beruchte Jappenkampen.
De omstandigheden in het kamp zijn bijzonder slecht, en de straffen gruwelijk, maar met beperkte middelen proberen de verpleegsters de zieken en gewonden in het kamp te helpen.
Ze vinden afleiding en kracht door met elkaar te zingen, en overleven zo de jaren in het kamp.
Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten, wat het boek zeker een meerwaarde geeft.
Toch raakte het boek mij op de een of ander manier niet zo. Het is wat vlak geschreven waardoor het leek alsof ik het van een afstand bekeek.
Maar dit is een wel een stukje geschiedenis waar ik nog niet veel over gelezen heb en waar ik door dit boek zeker van geleerd heb.

Meer recensies van Carla v O