Mensen in tijden van oorlog

caro 03 januari 2021
Dit boek is het eerste dat ik las van de schrijver Pierre Lemaitre.

Het verhaal speelt zich af in Parijs 1940 tijden van oorlog. Louise een dertigjarige serveerster daar begint alles mee in dit verhaal zij is de rode draad doorheen dit boek.
Zij werkt voor monsieur Jules de kok en eigenaar van La Petite Bohème. Doorheen het boek kom je verschillende personages tegen zoals korporaal-chef Raoul Landrade, elektricien, sjoemelaar, rommelaar, behendige exploitant van roerende maar vooral duistere zaken waar een luchtje aan zit. Of de schelm, het buitensporige personage met de vele identiteiten, Désiré Migault genaamd, waarover bijna niets bekend is en die alles overleeft.
Afwisselend lees je dan het verhaal van Louise en van elk van deze personages hoe zij deze oorlog proberen te overleven.
Naarmate je kennismaakt met elk personage merk je dat Louise op zoek is naar Raoul een halfbroer van haar.
Onderweg samen met Monsieur Jules al vluchtend ook voor de oorlog bereikt ze uiteindelijk ‘alleen overblijvend met drie kinderen die ze dan nog redt’ haar doel.
Een sterke dame.
Wat er nog meer gebeurt met haar en de andere personages laat ik u zelf ontdekken.

Ik vond persoonlijk het boek goed beginnen en een zeer mooi einde toch. Tussendoor heb ik moeten volhouden maar volhouden is de boodschap die ik toch wil meegeven.

Meer recensies van caro