Sant’Anna - Jerrad Hoff

Carola 06 juli 2022
In 1952 wordt Chiara Arrighetti in de jurkenwinkel van haar ouders ontdekt door de beroemde modeontwerper Gabriele Gallanti. Hij wil haar onder zijn hoede nemen en haar de fijne kneepjes van het ontwerpen leren. Na een moeilijk beslissing besluit ze het te doen. Ze neemt afscheid van haar ouders, met wie ze een intens hechte band heeft, en vertrekt naar Milaan.

Eenmaal in Milaan brengt ze het al snel tot de top van de modewereld, en richt ze haar eigen modehuis op: Sant’Anna. Maar ondanks alle succes, liefde en vriendschap in haar nieuwe leven, heeft ze ook veel meegemaakt. De traumatische gebeurtenissen uit haar verleden, blijven een overschaduwende rol spelen en hebben invloed op vele aspecten in haar huidige leven. Ze besluit uiteindelijk in de openheid te treden met haar geheime verleden, en laat haar autobiografie opstellen door een journaliste.

Het intense verhaal wordt in 3 verschillende tijdlijnen verteld: het verleden met de traumatische gebeurtenissen in dagboekvorm, het verleden omtrent haar carrière, en het heden waarin de autobiografie doorgenomen wordt met journaliste Francesca. De afwisseling geeft je per hoofdstuk weer een completer beeld van het leven en karakter van Chiara en houdt je geïnteresseerd.

Ook de schrijfstijl is is erg fijn met mooie ronde zinnen, veel details en zeer beeldende omschrijvingen van de omgeving. Soms wellicht iets te gedetailleerd, voor mij voegt alle straatnamen benoemen bijvoorbeeld wat minder toe. Het haalt de vaart uit het verhaal. Maar de omschrijvingen maken wel dat je enorme zin krijgt om eens naar Milaan te gaan. Ook de emoties zijn sterk uitgewerkt, je voelt het tot in je kern, waardoor je je goed kan inleven in Chiara en wat haar is overkomen. De belangrijkste personages voor het verhaal worden mooi uitgewerkt en je leert ze goed kennen.

Het is een hartverscheurend, ontroerend en bijzonder verhaal over een sterke vrouw met een prachtige (wellicht iets te rooskleurig uitgewerkte) carriere, diepe vriendschappen, intense familiebanden en liefde, maar ook oorlog en trauma’s, verdriet en pijn, keuzes en een groot geheim. Een verhaal waar ik eerst even in moest komen, maar daarna niet meer weg kon leggen.

Meer recensies van Carola