Een heerlijke chaotische novelle met een vleugje humor

Caroleest 02 april 2023
Single op Koningsdag is het eerste deel in de Sterre’s Zomer serie van Marli Elisa.

Maak kennis met Sterre, een jonge meid die net afgestudeerd is van de Pabo. Het liefst zit ze in haar raamkozijn een boek te lezen. Ze houd niet van drukte en raakt snel overprikkeld. Maar als Stijn haar vriend het uitmaakt omdat hij haar saai en niet avontuurlijk vind, denkt Sterre dat ze zich anders voor moet doen dan ze in het echt is.

Haar beste vriendin Mickey neemt haar op Koningsdag mee op sleeptouw, en als Sterre voor het eerste een xtc-pilletje gebruikt, gaat ze helemaal los. Ze ontmoet Daan en wat begint als een flirt op Koningsdag gaat veel verder. Maar omdat Sterre zo in haar maag zit met Stijn zijn laatste woorden, liegt ze over zichzelf, zoals haar werk als art-mixer en zo werkt ze zich alleen maar verder in de nesten. Komt het nog goed? Verteld ze de waarheid? Ontdek het snel in dit heerlijke chaotische, humoristische eerste deel van Sterre’s Zomer.

Als ik de cover zie, dan is mijn nieuwsgierigheid meteen gewekt. Sterre met een kroontje, maar niet echt in een feeststemming. Ze lijkt wel een fotomodel.

Het verhaal is vlot en beeldend geschreven met een vleugje humor en een paar leugentjes. Hoe onzeker Sterre is kwam bij mij heel herkenbaar over, ik begreep haar. En geef nu zelf toe, iedereen heeft wel eens een leugentje verteld. Of dat nu was om niemand te kwetsen of voor een indrukwekkende eerste indruk. Alleen is Sterre’s probleem dat ze niet weet hoe ze die leugen weer recht kan breien. En dat levert veel chaotische, lachwekkende en soms tenenkrommende momenten op.

De personages zijn heel leuk neergezet, op een manier dat je ze steeds een beetje beter leert kennen naarmate je verder leest. Ik had zo te doen met Sterre toen Stijn zei dat ze saai was. Niet iedereen houd van drukke feestjes, en niet iedereen die leest is saai. Sterre en Daan zijn in hun doen soms twee tegenpolen, maar dat maakt het juist zo leuk om hun gezamenlijke avonturen. Want eigenlijk vind ik ze heel goed bij elkaar passen.

Dit is echt zo’n tussendoortje die je van begin tot eind in één ruk uitleest en dan het liefst gelijk verder wil in deel 2. Je kan niet anders dan genieten van Sterre’s avontuur, dus snel verder met Verliefd in Parijs.

Meer recensies van Caroleest