Een spannend ya boek over geheimen, intriges en vriendschappen

Caroline Kuiper 21 maart 2020
Alice Bakker schreef dit derde 13+ boek Jouw spel, mijn regels, een verhaal waarin je jezelf kunt vereenzelvigen. Geheimen, intriges en vriendschappen uit het dagelijks leven maken van dit boek een geweldig spannende ya. Alice haar eerste twee boeken, Slapen doen we morgen weer uit 2017 en Ze zien mij niet uit 2019 waren ook 13+ boeken en ook hierin voerde de spanning de boventoon.

Bij dit derde boek zet ik wel een vraagteken bij het verhaal over de volwassenen, is dit een verhaal wat kinderen moeten lezen! Het komt natuurlijk voor, maar moet je op zo’n jonge leeftijd al vertellen over vreemd gaan en over de vraag zijn jouw ouders wel jouw echte ouders? Ik denk persoonlijk, dat Alice over dat stuk van het verhaal een Feelgood roman had kunnen schrijven. Maar dat daargelaten vond ik het een heerlijk verhaal om te lezen.

Milou heeft een maatschappelijke stage gevonden en wel als begeleider van een groep kinderen op het Waddeneiland Vlieland. Milou haar oom Paul, de broer van haar moeder Carin, heeft haar geholpen bij het vinden van de plek doordat een vroegere vriend van Richard Bosman is. Richard is eigenaar van H2O –Experience en organiseert conferenties voor volwassenen waarbij hun kinderen dan worden vermaakt tijdens een drie daags kamp. Richard is een gladjakker met zijn appjes ondertekend met xoxoxo

Alles liever dan billen wassen bij oudjes

Samen met de dochter van Richard, Joyce moet Milou de kinderen bezighouden en eigenlijk gaat dat best goed, tot dat één van de kinderen, Vince van 11 verdwijnt. Joyce probeert de schuld dan op Milou te schuiven tegenover haar vader.

Joyce voelt haar ergernis groeien. Dan ziet ze haar kans. “Milou”, snauwt ze. “Ik probeer het op te lossen. Het is haar idee.” Inwendig moet ze hard lachen. Het komt haar stiekem goed uit dat Vince weg is. Nu kan ze eindelijk iets in de schoenen van Milou schuiven.

Milou begrijpt Joyce niet, het ene moment is ze haar bff en het andere moment doet ze echt heel gemeen tegen Milou. Gelukkig is het kamp maar drie dagen en heeft Milou na deze stage niets meer met Richard of zijn dochter Joyce te maken.

Richard heeft sprekers gevraagd tijdens de conferentie en één ervan is Wilma. Terwijl Wilma ontbijt ziet ze een meisje bij het ontbijt, de dochter van Carin. Carin haar beste vriendin van vroeger. Ze dacht nooit meer aan vroeger tot het moment dat ze Milou zag.

Het is paybacktime, denkt ze ineens. Milou betaalt voor de pijn die Wilma nog voelt door de afwijzing van Carin. Oneerlijk? Ja, misschien.

Dit verhaal blijft boeien tot het einde, door de vele plot-twists van het verhaal wil je blijven door lezen. Wat is er vroeger gebeurd tussen Carin en Wilma waardoor Milou de prijs moet betalen. En wie lopen er allemaal rond op het eiland, waarom houdt iedereen ineens iedereen in de gaten? Vrij veel personages komen er voor in dit verhaal, maar doordat Alice in gemakkelijke taal schrijft, is het fijn om te lezen. Het verhaal is zeker ook voor volwassenen boeiend. Korte hoofdstukken en een duidelijk lettertype maken dit boek ook een aanrader wanneer je moeite hebt met lezen. Een spannend verhaal met een verrassend einde maken dit boek zeker een mustread.

Lieve leesgroet Caroline

Meer recensies van Caroline Kuiper