Thriller roman

CarolXXXPleya 01 februari 2022
Delirium?! een spirituele roman – Erick Overveen

Over de schrijver: Erick Overveen is het pseudoniem van Erik Geurten. Hij is geboren in Heerlen in de zomer van 1972. Met zijn debuutroman ‘Maansverduistering’ kreeg hij in 2003 landelijke bekendheid. Hij ontwikkelde een carrière als radio deejay en werkte daarnaast als journalist voor o.a. Nieuwe Revu, Passionate Magazine en Aktueel.

Delirium?! is oorspronkelijk geschreven als filmscenario en veroorzaakte in 2011 op voorhand al veel commotie. Het boek is geschreven op basis van ervaringen van de schrijver met de zelfkant van het leven. Het kwam echter niet tot een verfilming van het script. Daarom de schrijver besloot het manuscript te bewerken als boekuitgave. Delirium?! verscheen als boek in 2020.

Het boek vertelt het verhaal over Arturo Mulder en zijn herinneringen aan ex-geliefde Luna van Bohemen. Arturo is een oplichter met literaire aspiraties en Luna is een artistiek type Wannabee actrice. Arturo komt door zijn handelen in de gevangenis terecht. Luna die aan een bepaalde vorm van depressies lijdt en idolaat is geworden van een goeroe achtige schrijver, verdwijnt vlak voor haar 18e verjaardag spoorloos.
Het verhaal speelt zich af tussen 2000 en 2004 met op de achtergrond de gebeurtenissen rondom Theo van Gogh en de moord op hem na zijn film ‘Submission’ die het thema vrouwenonderdrukking binnen de Islam aankaart.

Terwijl Arturo in de gevangenis genoeg tijd heeft om over zichzelf en zijn eerdere relatie met Luna na te denken, besluit hij weer te gaan schrijven. Zijn relatie met Luna en zijn oude aantekeningen over deze heftige amoureuze periode staat daarin centraal. In de gevangenis komt hij tevens tot een schokkende ontdekking over Luna.

Zowel de cover als de tekst van dit boek, de link die er is met Theo van Gogh en het woord Delirium, nodigen mij uit tot lezen.

De cover past perfect bij het verhaal. Een graffiti portret van Theo van Gogh van Donovan Spaanstra uit 2004, opgezet in grauw grijze tinten. De titel en subtitel in witte letters en de naam van de schrijver in ijsblauwe letters. Op het donkergrijze achterbladen korte samenvatting in witte letters met foto van de schrijver.
Of de titel van het boek Delirium?! het delirium van enkel de hoofdfiguur, Arturo aangeeft of ook de worsteling van schrijver van het boek zelf, blijft een vraag.

Wat als eerste in het boek opvalt zijn de diverse quotes van film en muziek teksten waarmee de sfeer van verschillende tijdsperiodes en stemmingen duidelijk worden weergegeven. Dat geeft net dat beetje extra’s om je te kunnen inleven in het verhaal.

Het verhaal begint met een prachtige quote “Hoe verachtelijker zijn leven is hoe meer de mens er aan hecht, het is dan een protest. Een gedurige wraakoefening.” – Honoré de Balzac. Dit zet direct de kern neer van de psychologische worsteling die de hoofdfiguur in het boek door maakt.

Soms werken de sub-hoofdstuk indelingen [Code Delirium] waarbij de schrijver terug blikt op oude aantekening, tape opnames en liveopnames, wat verwarrend. Wellicht had een andere lettertype voor deze deel-hoofdstukjes het geheel wat overzichtelijker gemaakt.
Het woordgebruik in het boek is prettig en de dialogen zijn scherp geschreven.

Juist omdat de dialogen zo goed zijn weergegeven, kan het even duren voordat je je realiseert dat je een roman leest in plaats van een filmscenario.

Het is een mooi liefdesverhaal zoals dat bij een roman hoort. Met hier en daar mijns inziens meer wat aanzetjes die neigen naar het effect van een thriller dan een spirituele roman. Of de subtitel ‘een spirituele roman’ moet verwijzen naar de innerlijke zoektocht die zowel de schrijver ondergaat tijdens het schrijven van het boek als de innerlijke zoektocht die zijn ex-geliefde, zijn muze, Luna daarvoor al door maakt.

Ik kende de schrijver Erick Overveen nog niet maar met ‘Delirium?!’ heeft hij een prachtige roman geschreven die Theo van Gogh zeker had kunnen waarderen. Het smaakt naar meer. Hopelijk wordt dit boek ooit nog eens verfilmd.

Ik beveel dit boek van harte aan.

Aantal sterren: 4,5
Boekcover: 8