De vrienden van Pinocchio

29 december 2014
De Vrienden van Pinocchio is een spannende thriller van Tomas Ross en voor mij het eerste boek dat ik van hem lees.
Deze thriller is gebaseerd op waargebeurde feiten. Er wordt in Praag een dood jongetje gevonden bij de beruchte pedofielenclub Pinocchio. Er gaan sterke geruchten rond dat Nederlandse politici in een pedofielennetwerk zitten.

Het verhaal begint met twee jonge inbrekers die tijdens een inbraak het dode lichaam van Nel van Geel, een oud-jazzzangeres, vinden. Ze is al meer dan twee maanden dood. Wanneer Nel's zoon Paul, een tweederangsacteur, bij het opruimen van het huis van Nel een schriftje vindt met notities over Club Pinnocchio gaat hij op zoek gaan naar de waarheid.
We komen terecht in een wereld van smeerlapperij, oud-studiegenoten die elkaar zonder uitzondering de hand boven het hoofd houden, ingewikkelde intriges en kindermisbruik op grote schaal. Er gaat een beerput open, en zoals bij alle beerputten vindt een aantal personen dat het deksel stevig op de put moet blijven zitten.
Ross schrijft met vaart een goed en geloofwaardig verhaal met faction en fiction. In het begin is het verhaal wat verwarrend vanwege de vele personen die in het boek voorkomen, je moet echt je hoofd er goed bijhouden. Zeker vier sterren waard.

Een goed en indrukwekkend verhaal, en ik ga zeker meer van Ross lezen.

Meer recensies van