Lezersrecensie
DUIVELSBOCHT’ HAALT DE KATE MARSHAL-SERIE NAAR BENEDEN
[RECENSIE] Duivelsbocht van Robert Bryndza
‘DUIVELSBOCHT’ HAALT DE KATE MARSHAL-SERIE NAAR BENEDEN
++ ‘Het geluid van de regen werd luider en begon steeds meer op roffelen te lijken. De wolken werden steeds dikker en hulden de open plek in het bos in een dichte mist’ ++
Oorspronkelijke titel: Devil’s Way
ISBN: 978 94 023 1940 8
Uitgegeven door: Uitgeverij Meulenhoff Boekerij
Pagina’s: 368
Vertaling: Willeke Lempens
Beoordeling: ⭐️⭐️
De in Slowakije woonachtige maar in Engeland geboren Robert Bryndza heeft voorlopig even afscheid genomen van Erika Foster, de vrouw die hem zoveel bekendheid bracht. Na zeven even spannende als interessante verhalen, werd het tijd voor iets anders. Het voordeel van auteurs is dat ze doorgaans scheppend bezig zijn, zeker waar het personages betreft. Zijn nieuwe schepping heet Kate Marshall, ooit een succesvol rechercheur, daarna werkzaam aan de universiteit van Ashdean waar ze colleges geeft aan studenten die criminologie studeren. Inmiddels runt ze een camping en tussendoor probeert ze een detectivebureau op te zetten. Het liefst zou ze nog midden in een complexe zaak zitten en proberen de schuldigen te vinden en arresteren. Dat verloopt niet zo voorspoedig, tot ze zelf uit een levensgevaarlijke situatie wordt gered en in het ziekenhuis beland. Daar komt ze in gesprek met Jean Julings… En daarmee begint het vierde deel van de Kate Marshall-reeks, Duivelsbocht.
Jean Julings is elf jaar geleden haar kleinzoon Charlie verloren tijdens een kampeertripje. Het jongetje, waar ze destijds op paste, is op een onbewaakt ogenblik uit zijn tent verdwenen en sindsdien spoorloos. Dat verhaal vertelt ze tegen Kate Marshall die haar ontmoet in het hospitaal waar ze terecht is gekomen nadat ze tijdens het zwemmen in nood kwam te verkeren en bijna verdronk. Tijdens het herstelproces belooft Kate met haar detectivebureau een poging te doen te achterhalen wat er met de jongen is gebeurd. Samen met haar partner Tristan Harper, zetten ze het onderzoek in gang naar de verdwenen jongen…
++ ‘Rechts van haar lagen de kliffen, met hier en daar een huis erbovenop, en de donkere, ver in de zee uitstekende rotspunt die een barrière naar het westen vormde. Ze had enkele van de surfers die op het kampeerterrein tegenover haar huis verbleven al in het water verwacht…’ ++
De opbouw van de plot ontwikkelt zich met een terugblik naar 21-06-2007, de dag dat Jean Julings haar kleinzoon enkele minuten alleen in de tent achterliet. Charlies moeder en haar dochter Becky, liep net op dat moment de tent in en ontdekte de afwezigheid van haar driejarige zoon. Zover als mogelijk worden alle betrokkenen van destijds geïnterviewd en proberen Kate en Tristan het hele gebeuren te reproduceren.
Tijdens dit proces worden de nieuwe betrokken personages enigszins verdiept. Voor Kate en Tristan gebeurt dat in mindere mate omdat in de vorige drie delen daar al uitgebreid aandacht aan is besteed. Nieuwe lezers van de Kate Marshall-serie kunnen daarom wel wat informatie missen omdat het enige dat aan de orde komt het alcoholprobleem dat Kate heeft gehad, en dat dus niet alles over haar zegt.
Bryndza is in relatief korte tijd bekend geworden met zijn boeken waarin Erika Foster de hoofdrol speelt. Die zijn van een andere orde als de vier met Kate Marshall in de hoofdrol qua spanning en snelheid. Met name het vierde deel Duivelsbocht blinkt niet uit door spanning en onverwachte gebeurtenissen. Het verhaal is, ondanks dat er wel wat gebeurt, redelijk vlak en grote verrassingen zijn er nauwelijks. Dat is jammer want in het begin van de serie leken beide hoofdpersonages, Kate en Tristan, voldoende potentie te hebben voor flinke evoluties. Helaas is daar in dit deel niets van te merken, het lijkt allemaal een beetje op de automatische piloot te gaan.
Samengevat is Duivelsbocht geen slecht verhaal maar het hoort zeker niet tot de top van hetgeen Bryndza inmiddels heeft afgeleverd. Het verhaal is vlak, nieuwe personages blijven ook redelijk vlak en de twee hoofdrolspelers blijven zoals ze waren. Daarbij is de ontknoping niet erg origineel want die oplossing komen in tal van andere thrillers voor. Jammer want de auteur heeft zeker het talent en beschikt over de kwaliteiten om met iets beters te komen dat gelijkwaardig is aan eerder uitgegeven werk.
Eindoordeel: 2,0 sterren
Spanning: 2 sterren
Plot: 2 sterren
Leesplezier: 2 sterren
Schrijfstijl: 3 sterren
Originaliteit: 2 sterren
Psychologie: 2 sterren
‘DUIVELSBOCHT’ HAALT DE KATE MARSHAL-SERIE NAAR BENEDEN
++ ‘Het geluid van de regen werd luider en begon steeds meer op roffelen te lijken. De wolken werden steeds dikker en hulden de open plek in het bos in een dichte mist’ ++
Oorspronkelijke titel: Devil’s Way
ISBN: 978 94 023 1940 8
Uitgegeven door: Uitgeverij Meulenhoff Boekerij
Pagina’s: 368
Vertaling: Willeke Lempens
Beoordeling: ⭐️⭐️
De in Slowakije woonachtige maar in Engeland geboren Robert Bryndza heeft voorlopig even afscheid genomen van Erika Foster, de vrouw die hem zoveel bekendheid bracht. Na zeven even spannende als interessante verhalen, werd het tijd voor iets anders. Het voordeel van auteurs is dat ze doorgaans scheppend bezig zijn, zeker waar het personages betreft. Zijn nieuwe schepping heet Kate Marshall, ooit een succesvol rechercheur, daarna werkzaam aan de universiteit van Ashdean waar ze colleges geeft aan studenten die criminologie studeren. Inmiddels runt ze een camping en tussendoor probeert ze een detectivebureau op te zetten. Het liefst zou ze nog midden in een complexe zaak zitten en proberen de schuldigen te vinden en arresteren. Dat verloopt niet zo voorspoedig, tot ze zelf uit een levensgevaarlijke situatie wordt gered en in het ziekenhuis beland. Daar komt ze in gesprek met Jean Julings… En daarmee begint het vierde deel van de Kate Marshall-reeks, Duivelsbocht.
Jean Julings is elf jaar geleden haar kleinzoon Charlie verloren tijdens een kampeertripje. Het jongetje, waar ze destijds op paste, is op een onbewaakt ogenblik uit zijn tent verdwenen en sindsdien spoorloos. Dat verhaal vertelt ze tegen Kate Marshall die haar ontmoet in het hospitaal waar ze terecht is gekomen nadat ze tijdens het zwemmen in nood kwam te verkeren en bijna verdronk. Tijdens het herstelproces belooft Kate met haar detectivebureau een poging te doen te achterhalen wat er met de jongen is gebeurd. Samen met haar partner Tristan Harper, zetten ze het onderzoek in gang naar de verdwenen jongen…
++ ‘Rechts van haar lagen de kliffen, met hier en daar een huis erbovenop, en de donkere, ver in de zee uitstekende rotspunt die een barrière naar het westen vormde. Ze had enkele van de surfers die op het kampeerterrein tegenover haar huis verbleven al in het water verwacht…’ ++
De opbouw van de plot ontwikkelt zich met een terugblik naar 21-06-2007, de dag dat Jean Julings haar kleinzoon enkele minuten alleen in de tent achterliet. Charlies moeder en haar dochter Becky, liep net op dat moment de tent in en ontdekte de afwezigheid van haar driejarige zoon. Zover als mogelijk worden alle betrokkenen van destijds geïnterviewd en proberen Kate en Tristan het hele gebeuren te reproduceren.
Tijdens dit proces worden de nieuwe betrokken personages enigszins verdiept. Voor Kate en Tristan gebeurt dat in mindere mate omdat in de vorige drie delen daar al uitgebreid aandacht aan is besteed. Nieuwe lezers van de Kate Marshall-serie kunnen daarom wel wat informatie missen omdat het enige dat aan de orde komt het alcoholprobleem dat Kate heeft gehad, en dat dus niet alles over haar zegt.
Bryndza is in relatief korte tijd bekend geworden met zijn boeken waarin Erika Foster de hoofdrol speelt. Die zijn van een andere orde als de vier met Kate Marshall in de hoofdrol qua spanning en snelheid. Met name het vierde deel Duivelsbocht blinkt niet uit door spanning en onverwachte gebeurtenissen. Het verhaal is, ondanks dat er wel wat gebeurt, redelijk vlak en grote verrassingen zijn er nauwelijks. Dat is jammer want in het begin van de serie leken beide hoofdpersonages, Kate en Tristan, voldoende potentie te hebben voor flinke evoluties. Helaas is daar in dit deel niets van te merken, het lijkt allemaal een beetje op de automatische piloot te gaan.
Samengevat is Duivelsbocht geen slecht verhaal maar het hoort zeker niet tot de top van hetgeen Bryndza inmiddels heeft afgeleverd. Het verhaal is vlak, nieuwe personages blijven ook redelijk vlak en de twee hoofdrolspelers blijven zoals ze waren. Daarbij is de ontknoping niet erg origineel want die oplossing komen in tal van andere thrillers voor. Jammer want de auteur heeft zeker het talent en beschikt over de kwaliteiten om met iets beters te komen dat gelijkwaardig is aan eerder uitgegeven werk.
Eindoordeel: 2,0 sterren
Spanning: 2 sterren
Plot: 2 sterren
Leesplezier: 2 sterren
Schrijfstijl: 3 sterren
Originaliteit: 2 sterren
Psychologie: 2 sterren
2
Reageer op deze recensie