Anders dan aangekondigd

cggbaak 11 mei 2020
Met deze titel verwijs ik naar de beloften die op de achterflap worden gedaan. In tegenstelling tot deze beloften ligt de hoofdzaak van deze roman bij Miriam, de dochter. Ze zit in een slecht huwelijk, wordt mishandeld, zowel geestelijk als lichamelijk, en is haar zelfvertrouwen volkomen kwijt. Haar man heeft er ook voor gezorgd dat de band met haar ouders verbroken is. Maar wanneer haar vader op sterven ligt neemt ze een rigoureus besluit en verlaat haar man. Ze gaat naar haar vader om hem in zijn laatste dagen bij te staan. Ze ziet de tatoeage op zijn arm en daarmee begint haar zoektocht naar het verleden van haar vader. De beschreven gebeurtenissen in Ravensbrück zouden zeker waar kunnen zijn. Maar de hoeveelheid brieven die gevonden zijn in de plaatsen waar ze gevonden zijn en de hoeveelheid tekst die op zo’n brief moet hebben gestaan, leek mij niet helemaal geloofwaardig. Maar naast deze kritische kanttekening is het een zeer prettig te lezen roman. Met een verrassende ontknoping. Ook al kan de lezer er in de loop van het verhaal wel een vermoeden van krijgen. Dit boek krijgt van mij drie sterren.

Meer recensies van cggbaak