Goede weergave van gebeurtenissen

cggbaak 30 januari 2022
Met dit verhaal over drie vrienden die altijd samen waren voordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak, wordt deze vreselijke oorlog van drie kanten belicht. Voor de oorlog lijkt er niets aan de hand te zijn. Ze zijn 9 jaar oud en hebben een hele fijne dag. Van hen drieen wordt een foto gemaakt. Alle drie krijgen ze een exemplaar. De fijne dag waarop deze foto gemaakt is vormt de rode draad in het verhaal. Het blijkt dat de kinderen uit zeer verschillende gezinnen komen. Twee zijn Joods en eentje is een enig kind met een vader die kiest voor het Nazi regime. Wat het verhaal dan vertelt is een goede weergave van dingen die gebeurden in deze vreselijke oorlog. De auteur is de kleindochter van één van de kinderen. De opbouw is zeer overzichtelijk. Ieder kind krijgt telkens een eigen hoofdstuk waardoor de verschillende verhalen goed te volgen zijn. Ook het taalgebruik, in een vertaling, is erg goed. Voor jongeren van 11 jaar tot ongeveer 15 jaar die meer willen weten over de Tweede Wereldoorlog is dit zonder meer een aan te raden boek. Ik geef dit boek dan ook 4 sterren.

Meer recensies van cggbaak