Vleugje romantiek in een door duister omringd dorp

Charisaa 13 januari 2021
Duistere harten volgt het verhaal van kunstenares/ beeldhouwer Clare Kimball die na de zelfmoord van haar vader haar geboortedorp Emmitsboro heeft verlaten om het waar te gaan maken in New York. Ondanks het feit dat haar carrière een goede weg in heeft geslagen en ze de meest gevierde kunstenares van haar generatie is, is er iets in Clare's leven wat haar onrustig houdt. Ze wordt geplaagd door nachtmerries en kan de herinnering aan haar vaders zelfmoord niet uit haar hoofd zetten. Als ze zelf niet meer tevreden is over haar laatste werken is de tijd rijp. Ze keert terug naar Emmitsboro en betrekt het huis waar ze is opgegroeid. Haar komst blijft in het dorpje waar iedereen elkaar kent niet onopgemerkt. Sheriff Cameron Rafferty is al verliefd op Clare sinds de middelbare school en al snel slaat de vonk tussen hun twee over. Echter is hun geluk niet van lange duur en het dorp wordt wakker geschud door een reeks mysterieuze gebeurtenissen. Alles wijst naar de terugkomst van Clare. Dus kan hun liefde de gebeurtenissen weerstaan of verliezen ze het vertrouwen in elkaar?

Nora Roberts kenmerkt zich ook met dit boek weer met de tot leven gewekte personages, helder beschrijvende sfeer en omgeving en zeer vlotte schrijfstijl.
Alle karakters werden zo goed tot leven gebracht door de omschrijving van hun uiterlijke kenmerken/karakters/manier van omgang, dat het bijna lijkt of je ze ook echt kent. Hetzelfde geldt voor de omgeving van het dorpje en de gebeurtenissen/situaties waarin de personages terecht komen. Je kan zo Emmitsboro binnenstappen zonder als 'buitenstaander' over te komen door de gegeven informatie. Ook de gruwelijke misdaad in het verhaal wordt in details verteld, waardoor ik soms met kippenvel op mijn armen zat te lezen.

De afwisseling tussen romantiek en de spannende misdaad gerelateerde situaties, zorgen dat er een goede spanningsboog is vanaf bladzijde 1. Verder leidt deze afwisseling tot een boel cliffhangers in het verhaal die er mede voor zorgen dat het zojuist ontdekte lichtpuntje om tot een oplossing te kunnen komen direct een ander licht komt te staan. Je wordt als lezer dus vaak op het verkeerde been gezet. Plot lijkt dan ook goed in elkaar gezet, tot het eind. Dat voelde op sommige punten een beetje abrupt, waardoor het overkomt als een open eind voor een tweede deel. Bepaalde zaken worden niet opgelost en dat is jammer omdat je met vragen blijft zitten en voor zover ik heb kunnen vinden is er geen vervolg opgeschreven om dit alsnog te kunnen doen.

Conclusie:
Het boek kan samengevat worden als een vleugje romantiek die in een door duister omringd dorp tot stand komt, want onder het oppervlak van het op het oog rustig lijkende Emmitsboro blijkt een duister geheim de bewoners in zijn greep te houden.

Meer recensies van Charisaa