Lezersrecensie
Hedendaagse thriller
Deze recensie is eerder verschenen op Vrouwenthrillers.nl
Steph Broadribb heeft een master in Creative Writing en is inmiddels een gevestigde naam binnen het thrillergenre. Van haar boeken zijn wereldwijd al meer dan 250.000 exemplaren verkocht. Haar werk werd meerdere keren genomineerd voor prijzen, waaronder Not The Booker Prize van The Guardian. Voor dit eerste deel van de Starke & Bell-serie koos ze aanvankelijk het pseudoniem Stephanie Marland.
Als een jonge vrouw dood wordt aangetroffen, zorgvuldig neergelegd tussen rozenblaadjes, is meteen duidelijk dat er een seriemoordenaar aan het werk is. Al snel wordt hij omgedoopt tot ‘The Lover’. Rechercheur Dominic Bell staat onder grote druk. Niet alleen vanwege deze oplopende moorden, maar ook vanwege een intern onderzoek naar een eerdere operatie waar hij bij betrokken was. Terwijl de tijd doortikt, probeert hij koste wat kost de dader te stoppen.
Ondertussen is er een online truecrimegroep die het heft in eigen hand wil nemen en eerder dan de politie ‘The Lover’ wil ontmaskeren, waar Clementine Starke aansluiting bij zoekt Om haar plek binnen de groep veilig te stellen, gaat ze ver in haar zoektocht naar aanwijzingen – misschien wel té ver. Haar eigen geheim maakt haar kwetsbaar en haar risico’s steeds groter. Wat zij en Bell niet weten, is dat de moordenaar hen al in de gaten houdt. En Clementine staat bovenaan zijn lijstje.
Met Wij zien jou zet Broadribb een spannende start neer van een veelbelovende serie. Het verhaal speelt zich af binnen een korte spanningsboog van slechts vier dagen, waardoor de vaart hoog blijft en je als lezer het boek moeilijk weg kunt leggen. Broadribb laat zien dat ze precies weet hoe ze haar lezers op het verkeerde been moet zetten en tot het einde toe geboeid kan houden. Het unieke perspectief van de online truecrimegroep geeft dit boek echt iets eigens: het laat zien hoe hedendaags iedereen een rol opzich kan nemen in het speuren naar daders in de digitale wereld. De personages zijn interessant uitgewerkt. Clementine is een jonge vrouw met een mysterieus verleden en een zekere kwetsbaarheid die de lezer nieuwsgierig maakt. Dominic Bell daarentegen balanceert tussen professionaliteit en persoonlijke druk. Hun paden kruisen op een manier die realistisch aanvoelt en zelfs een vleugje romantiek kent – precies genoeg om een menselijk tintje te geven zonder af te leiden van de spanning. De schrijfstijl van Broadribb is vlot, toegankelijk en meeslepend. Ze weet met korte hoofdstukken en cliffhangers de aandacht continu vast te houden. Het idee dat de moordenaar telkens dichterbij komt en zelfs over de schouders van de hoofdpersonages meekijkt, geeft het verhaal een beklemmende sfeer.
Wij zien jou is een sterke serie-opener met als karakter een beklemmende thriller die je meesleept in de digitale speurtocht naar een moordenaar – en de lezer laat sidderen tot de laatste bladzijde. Een aanrader voor liefhebbers van psychologische thrillers met vaart, digitale invloeden en een vleugje menselijkheid. Haar stijl is te vergelijken met auteurs die thrillers schrijven waarin spanning, sterke personages en een hedendaagse insteek centraal staan: zoals M.J. Arlidge, Karin Slaughter en Angela Marsons.
Steph Broadribb heeft een master in Creative Writing en is inmiddels een gevestigde naam binnen het thrillergenre. Van haar boeken zijn wereldwijd al meer dan 250.000 exemplaren verkocht. Haar werk werd meerdere keren genomineerd voor prijzen, waaronder Not The Booker Prize van The Guardian. Voor dit eerste deel van de Starke & Bell-serie koos ze aanvankelijk het pseudoniem Stephanie Marland.
Als een jonge vrouw dood wordt aangetroffen, zorgvuldig neergelegd tussen rozenblaadjes, is meteen duidelijk dat er een seriemoordenaar aan het werk is. Al snel wordt hij omgedoopt tot ‘The Lover’. Rechercheur Dominic Bell staat onder grote druk. Niet alleen vanwege deze oplopende moorden, maar ook vanwege een intern onderzoek naar een eerdere operatie waar hij bij betrokken was. Terwijl de tijd doortikt, probeert hij koste wat kost de dader te stoppen.
Ondertussen is er een online truecrimegroep die het heft in eigen hand wil nemen en eerder dan de politie ‘The Lover’ wil ontmaskeren, waar Clementine Starke aansluiting bij zoekt Om haar plek binnen de groep veilig te stellen, gaat ze ver in haar zoektocht naar aanwijzingen – misschien wel té ver. Haar eigen geheim maakt haar kwetsbaar en haar risico’s steeds groter. Wat zij en Bell niet weten, is dat de moordenaar hen al in de gaten houdt. En Clementine staat bovenaan zijn lijstje.
Met Wij zien jou zet Broadribb een spannende start neer van een veelbelovende serie. Het verhaal speelt zich af binnen een korte spanningsboog van slechts vier dagen, waardoor de vaart hoog blijft en je als lezer het boek moeilijk weg kunt leggen. Broadribb laat zien dat ze precies weet hoe ze haar lezers op het verkeerde been moet zetten en tot het einde toe geboeid kan houden. Het unieke perspectief van de online truecrimegroep geeft dit boek echt iets eigens: het laat zien hoe hedendaags iedereen een rol opzich kan nemen in het speuren naar daders in de digitale wereld. De personages zijn interessant uitgewerkt. Clementine is een jonge vrouw met een mysterieus verleden en een zekere kwetsbaarheid die de lezer nieuwsgierig maakt. Dominic Bell daarentegen balanceert tussen professionaliteit en persoonlijke druk. Hun paden kruisen op een manier die realistisch aanvoelt en zelfs een vleugje romantiek kent – precies genoeg om een menselijk tintje te geven zonder af te leiden van de spanning. De schrijfstijl van Broadribb is vlot, toegankelijk en meeslepend. Ze weet met korte hoofdstukken en cliffhangers de aandacht continu vast te houden. Het idee dat de moordenaar telkens dichterbij komt en zelfs over de schouders van de hoofdpersonages meekijkt, geeft het verhaal een beklemmende sfeer.
Wij zien jou is een sterke serie-opener met als karakter een beklemmende thriller die je meesleept in de digitale speurtocht naar een moordenaar – en de lezer laat sidderen tot de laatste bladzijde. Een aanrader voor liefhebbers van psychologische thrillers met vaart, digitale invloeden en een vleugje menselijkheid. Haar stijl is te vergelijken met auteurs die thrillers schrijven waarin spanning, sterke personages en een hedendaagse insteek centraal staan: zoals M.J. Arlidge, Karin Slaughter en Angela Marsons.
1
Reageer op deze recensie