Doorgewinterde lezers

ChiaraVisconti 07 december 2021
Voor Dan Brown-liefhebbers is dit een must-read van eigen bodem. In dit verhaal lopen feiten en fictie door elkaar. Je moet daar dus wel even voor gaan zitten want het is niet een boek dat je zo maar even leest. De schrijfstijl is gelukkig vlot en het verhaal komt beeldend over. Al had ik soms wel moeite om met de personages een band te krijgen, daarvoor vind ik ze net een tikkeltje te oppervlakkig.
Dan het verhaal: tijdens een inbraak in het Antwerps Diamantmuseum wordt er niks gestolen, en dat is natuurlijk erg raar. Naast dit feit volgt het boek nog vele verhaallijnen en onderwerpen, bijvoorbeeld over een man op leeftijd die boeken schrijft over inbraken door meester krakers.
Een opvallende rol speelt in het boek Prinses Charlotte van België. Charlotte, was keizerin van Mexico en was de dochter van koning Leopold I. Ze zou heel haar leven paranoïde blijven en aan waanvoorstellingen lijden. In dit boek krijgt dat feit veel aandacht.
Anna, die op de universiteit werkt en inspecteur Eleonora Châtellerault, komen beide in aanraking het boek over de meester krakers tegen. Dat boek duikt overal op, zoals op het zeilschip De Mercator. Heeft het boek soms iets te maken met de inbraak in Antwerpen? Dat is de zoektocht van Anna en inspecteur Chatellerault.
Een aanrader voor de doorgewinterde lezer!

Meer recensies van ChiaraVisconti