Blijft in je hoofd zitten

ChiaraVisconti 20 juni 2022
Nadat ik het boek dicht sloeg, was ik even uit balans. Net alsof ik niet genoeg lucht kreeg. Het heeft mij nog een paar dagen bezig gehouden, zo kroop deze faction-thriller onder mijn huid. Gruwel ben ik wel wat gewend, en eigenlijk was dit niet eens zo gruwelijk beschreven. Toch denk ik dat je moet in zijn voor de wat steviger kost, als je aan dit boek begint. De schrijver portretteert de moordenaar zó knap, dat hij je echt bezig houdt. Wat mij het meeste opviel, was dat heel veel dingen van bijna honderd jaar geleden nog steeds gelden. De politie doet nog even grote fouten, het gerecht dwaalt nog altijd regelmatig, en vrouwen durven vaak nog altijd geen aangifte te doen. Dat vond ik het meest verbazende, want dat een seriemoordenaar gruwelijkheden doet is op zich niet zo vreemd natuurlijk. Ook beschrijft de auteur perfect de wereld rondom de moordenaar. Het is apart, dat zoveel dingen wel al normaal zijn (telefoon, auto's) maar andere dingen weer totaal niet (roken in het ziekenhuis op de kamer!) Het is dan ook bijna honderd jaar geleden. Luijten schetst ook heel goed de opkomst van de nazi's en hoe mensen toen dachten.
Maar het blijft vooral heel erg spannend. Af en toe hield ik mijn adem in, zo van 'pas op, achter je!' Dat is toch apart als je vooraf weet wie het gedaan heeft en dan toch nog in spanning zit of ze 'hem' krijgen. De humor is bijtend, sarcastisch, grof af en toe. Het is wel echt nodig, om af en toe wat bij te komen van alle spanning en gruwel.
Absolute top in dit genre, het beste wat ik al op dit gebied gelezen heb. Voor mensen die graag faction - op waarheid gebaseerd lezen: zeker meepakken in de koffer op vakantie!

Meer recensies van ChiaraVisconti