Diplomatie in Rusland

ChiaraVisconti 20 juni 2020
Ik verwachtte me aan een spannende spionnagethriller en voor een deel is dat ook wel waar. Het verhaal speelt grotendeels in Sint Petersburg en op de achtergrond spelen diplomatieke worstelingen tussen Rusland en Het Westen. Na het begin zakt het verhaal echter een beetje in en ontstaat er een gebrek aan spanning. De plotwendingen komen maar mondjesmaat en zijn niet voldoende om het verhaal vaart te geven. De schrijfstijl is erg afstandelijk, je kunt merken dat de schrijver jarenlang advocaat geweest is. De dialogen zijn wat verkrampt en alles lijkt een beetje opgesomd.
Wat wel goed gelukt is, is de omschrijving van Rusland. Die is donker en boosaardig, zoals je zou verwachten. De Russen werken nergens aan mee en helpen niemand.
Ik las dat dit boek op de shortlist stond van de Gouden Strop, dat is misschien een tikje te veel eer in vergelijking met andere schrijvers. Pollack kan een boek schrijven, maar hij moet zijn pen zeker nog wat scherpen. Bijvoorbeeld hoe je een twist moet inplanten en hoe de schrijfstijl wat losser kan. Onder de streep is het zeker een interessant verhaal, dat alleen een beetje pittiger had gemogen.

Meer recensies van ChiaraVisconti