Spannend

ChiaraVisconti 11 juli 2019
Rose is naar mijn bescheiden mening, op dit moment één van de meest deskundige thrillerschrijfsters. Zeker dit boek sprong er qua spanning meer dan uit. De reeks mogelijke verdachten die de gezochte seriemoordenaar(s) zouden kunnen zijn, houdt je het hele boek in spanning. Tot het einde zijn er mogelijkheden voor de één of de ander, en dat is voor de lezer die van het betere meedenkwerk houdt een lekkere kluif. Een pageturner, absoluut aan de top van het thrillergenre.
Toch geef ik 'maar' vier sterren. Rose's handelsmerk is de mélange tussen spanning en erotiek, en daar zit voor mij wel een probleem. De seksscènes zijn bijna even minutieus beschreven als de moordpartijen, en dat vind ik wat overdreven. In haar boeken zijn erecties altijd 'bijna pijnlijk' en zijn de liefdes meestal in eerste instantie 'verboden', maar gebeuren ze uiteraard uiteindelijk wel. Daar mag zeker meer variatie in, want op deze manier wordt het na het zoveelste boek - die voor wat betreft het thrillergedeelte allemaal lekker spannend zijn - wel erg voor de hand liggend.
In dit speciale geval vond ik het aantal bijpersonages dat uiteindelijk niets met het plot te maken blijkt te hebben ook wat groot. 750+ pagina's is wat van het goede teveel, want de leeservaring was even sterk - of misschien zelfs sterker - geweest met 600 pagina's en het eeuwige geklets over allerlei familieperikelen minder.
Al lijkt het in deze review misschien niet zo: dat zijn echt kleinigheden. Het boek is voor het overige een echte pageturner. Het is zoals men zegt: je bent voor of tegen Karen Rose, en als je voor bent, zijn haar boeken onmogelijk weg te leggen.

Meer recensies van ChiaraVisconti