Niets is wat het lijkt

Nadia van Elisabeth Norebäck gaat over het leven van Linda Anderson, een jonge vrouw die een begerenswaardig leven lijkt te leiden. Haar moeder is zangeres Kathy Anderson die in Zweden een sterrenstatus geniet. Als vierjarig kind deed Linda niets liever dan samen optreden met haar moeder. Hierdoor heeft het publiek haar de titel 'Het Zonneschijnmeisje' gegeven. Later trouwde ze met de bekende muzikant Simon Huss, waarmee ze regelmatig in de schijnwerpers staat en niets lijkt haar nog in de weg te staan om levenslang gelukkig te zijn. Maar dan slaat het noodlot toe. Moeder Kathy overlijdt, na een zware periode, aan de helse ziekte ALS. Linda verdenkt Simon van ontrouw, tijdens de laatste weken van haar moeders leven. Dat hij haar dit kon aandoen, terwijl de grond onder haar voeten leek te verdwijnen, is voor haar niet te bevatten. Het grote verdriet lijkt pas te verminderen als ze tot over haar oren verliefd wordt op Alex. Maar dan begint de ellende pas echt.

Op een ochtend, na een feestje ontwaakt Linda in hun zomerhuis, badend in het bloed. Naast haar ligt haar echtgenoot die op een verschrikkelijke manier om het leven is gekomen. De mist in haar hoofd berooft haar van ieder besef over wat er gebeurd kan zijn. Ze wordt ter plekke gearresteerd en niet veel later veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Iedereen van wie ze dacht dat het haar vrienden waren, keren zich tegen haar. Zelfs haar minnaar en haar zus.

In deze goed opgezette psychologische thriller van Norebäck kijken we, via flashbacks in het cursief, terug op het leven van Linda. Hoe de verhoudingen tussen de gezinsleden lagen en hoe dat het leven van haar en haar zus gevormd heeft. De zusjes hebben hun jeugd gedeeld, maar niet dezelfde ervaringen. Want waar Linda met haar moeder door het land zwierf om mensen te vermaken, ontsnapte haar zusje samen met haar vader aan alle aandacht en publiciteit. Vanaf dat moment is er niets meer waar de twee zich met elkaar kunnen vergelijken.

Met de rauwe jaren in de gevangenis verdwijnt bij Linda de onschuld, maar nimmer de gedachten over wie de dader zou kunnen zijn. Een vriendschap in diezelfde gevangenis maakt dat Linda daar op een bijzondere manier achter kan komen. Hier begint de langzaam opgebouwde spanning tot een climax te geraken.

Norebäck maakt het de lezer niet al te gemakkelijk. Je zult bij de les moeten blijven om het boek optimaal te kunnen volgen. Verleden, heden en gedachten wisselen elkaar in rap tempo af en hierdoor kan het zich voordoen dat je even de draad kwijtraakt. De oplettende lezer zal echter optimaal genieten van de wijze waarop dit verhaal in elkaar steekt. Dat niets is wat het lijkt, zal blijken uit de laatste passage. Er zullen lezers teleurgesteld worden, daar valt niet aan te ontkomen. Er zullen ook lezers zijn die dit stiekeme trucje van Norebäck een meesterlijke zet vinden.

Na het daverende debuut van de Stockholmse Elisabeth Norebäck (1979), Zeg dat je van mij bent, is haar nieuwste thriller Nadia misschien iets minder spannend, maar niet minder aangrijpend.

Meer recensies van christabijkerkbakker