'Zeer toegankelijke thriller.'

Ik mocht dit boek lezen voor de leesclub van Thrillers and More. Met dank aan Karakter uitgevers.
'Ik ken jou, die glans in jouw ogen ken ik immers zo goed. En ik weet, die droom is iets wat mijn hoofd alleen maar voedt.' Dit versje zal je doen huiveren wanneer je weet dat er drie vrouwen zijn verdwenen. Drie blonde vrouwen van begin veertig fietsen op een verkeerd moment op de verkeerde plek en komen door een gestoorde geest nooit aan op de plek van bestemming. De thriller koud zonder jou is, na De blindganger en De uitverkorene, het afsluitende deel van de Bianca-trilogie. Ieder deel beschikt over een afgerond verhaal waardoor de boeken afzonderlijk van elkaar kunnen worden gelezen. In dit laatste deel toont schrijver Igor Znidarsic dat hij zich absoluut met de grote thrillerschrijvers mag meten.
Wanneer je als lezer op de eerste pagina kennismaakt met de dader, dan weet je dat het hier geen puntje-van-je-stoel-thriller betreft. Toch weet deze schrijver de spanningsboog zo te creëren dat je als lezer direct het verhaal wordt ingezogen. Met korte hoofdstukken en een snelle afwisseling van personages, leest het verhaal heerlijk
vlot en is het een zeer toegankelijke thriller.
Is ieder mens in staat om opzettelijk een moord te plegen? Gelukkig niet.
Uit onderzoek blijkt dat we er regelmatig over fantaseren, maar daar blijft het bij. We zijn wel benieuwd naar de personen waarbij de grens van fantaseren en handelen vervaagd werd. Want wat waren hun drijfveren? En speelt de achtergrond van een persoon een grote rol in de ontwikkeling van het moorddadige brein? In koud zonder jou krijgen we een goed beeld van hoe een jongen opgroeit in een sociaal arm gezin en hierdoor, ook als volwassene, weinig contact heeft met de buitenwereld. Deze contactarmoede en de empathieloze houding naar de slachtoffers kunnen leiden tot weerzinwekkende gruweldaden.
Als lezer ben je dan misschien al snel op de hoogte wie er achter de moorden zit, het recherche-duo Bianca van Dijk en Joris Vischjager tast nog volledig in het duister. Beetje bij beetje komt er steeds meer duidelijkheid over hoe de dader te werk gaat en wat voor persoonlijkheidskenmerken daarmee gepaard gaan. Het privéleven van rechercheur Bianca loopt ook niet op rolletjes. De hoge werkdruk bij de politie vergt vaak veel van de agenten en het gezinsleven komt hierdoor op een tweede plek. Een essentiële boodschap voor een ieder die teveel tijd aan het werk besteedt. Er prijkt nimmer op een graf dat er zo hard gewerkt is, maar immer wie hij of zij heeft liefgehad.

Koud zonder jou is een thriller die wanneer je eraan begint, niet meer weg kunt leggen.

Meer recensies van christabijkerkbakker