Prikkelend en meeslepend

Christian Deterink 10 januari 2021
In het boek ‘Sapiens‘ vertelde Harari op meeslepende wijze vertelt over de geschiedenis van de mensheid. Dit boek is het logische vervolg erop; het behandelt namelijk de vraag waar we naar toe gaan?

En ook daar vertelt Harari meeslepend over. Zijn boek staat vol van de interessante inzichten. Wij als mensen zijn zo machtig geworden omdat we (in tegenstelling tot dieren) kunnen geloven in grote ‘narratieven’ en ons daardoor in hele grote systemen kunnen schikken. Waar vroeger religies die overkoepelende verhalen boden, is dat tegenwoordig het ‘humanisme’.

Maar het geloof in de mens en het streven naar maximale welvaart en welzijn heeft geleid tot een kapitalistisch systeem dat uiteindelijk destructief is. Het dilemma is dat als we maar blijven groeien dit leidt tot ineenstorting van alle ecosystemen. Maar wat betekent het voor de welvaart en het welzijn van ons mensen als we met het kapitalistische systeem stoppen? Kunnen we de olietanker, die ons systeem is, nog voldoende bijsturen? Ik vrees wel eens van niet.

En waar gaan we naar toe? Evolueert de Sapiens door naar een Homo Deus; een ‘Goddelijke’ mens? Een mens waaraan zo veel is gesleuteld is dat elke ziekte of imperfectie is uitgebannen? En welke rol speelt technologie daarin? Harari licht een tipje van de sluier op en geeft met enkele scenario’s weer waar de mensheid naar toe zou kunnen beleven.

Hiermee is dit wederom een zeer boeiend en prikkelend boek dat het lezen zeker waard is!

Meer recensies van Christian Deterink