De waarheid van de kogels

Cindy Vanarwegen 14 augustus 2020
Meer dan een broer is een oorlogsverhaal. Over wereldoorlog I. Verwacht geen historische achtergrond of actiescènes. Emoties en ervaringen die erin hakken vormen de rode draad in dit boek. Hoe ervaart een soldaat de oorlog? Welke invloed heeft een oorlog op je verdere leven?
In de hoop op een beter bestaan trekken Alfa Ndiaye en Mademba Diop vanuit Senegal naar het westen om te gaan vechten in WOI. Wanneer Mademba sneuvelt, moet Alfa het alleen zien te redden tussen zijn Franse collega’s. Hij zoekt zichzelf een weg om in een omgeving waar hij niet als volwaardig mens beschouwd wordt, te overleven. Alfa wil bovendien wraak nemen voor de zinloze dood van zijn vriend en doet dit op een bijzondere manier. “Door tijdelijke krankzinnigheid kan je de waarheid van de kogels vergeten.”
Wat opvalt in het boek is de aanvankelijk bevreemdende sfeer. Hoe verder je als lezer vordert in het boek, hoe beter je de situatie en het hoofdpersonage begrijpt . Vertrekkende vanuit zijn ervaringen in de loopgraven, gaat Alfa terug in de tijd en vertelt ons over zijn verleden in Senegal, over een cultuur met andere waarden en gebruiken dan de onze. De auteur weet deze sfeer, ideeën en waarden op zo’n manier te beschrijven dat ze voor de lezer herkenbaar en begrijpbaar worden.
Het boek is geschreven in een kabbelende, vlotte taal met veel herhalingen die nooit gaan vervelen. Een aantal zinnen verdienen een plek in de rubriek “citaten en wijsheden”. Thumbs up voor de vertaler bij deze. Zij slaagt erin om met haar niet klassieke taalgebruik de andere cultuur nét genoeg anders te laten aanvoelen. Het boek verdient absoluut een plaats op de shortlist van de Europese Literatuurprijs. Een toegankelijk boek over een helaas nog steeds actueel thema, gezien vanuit Afrikaanse hoek dit keer.

Meer recensies van Cindy Vanarwegen