Jong, single en zwanger

Cottenier Ina 06 december 2019
pag 97
Een hartslag, een geluid dat niet geheel onberekend is. Maar dit is anders. Dit klinkt als muziek. Een liedje dat je voor het eerst hoort en direct leuk vindt. Een liedje waarvan je nog iets langer in je auto blijft zitten, ook al ben je al op de plaats van bestemming. Ik doe mijn ogen dicht en luister. Ik absorbeer het geluid. De haren op mijn armen komen overeind. Ik kan hier wel de hele dag naar luisteren. Het absolute teken van nieuw leven.

Dit boek vertelt het verhaal van Julia, een onbezorgde studente van algemene psychologie dat studeert in Rotterdam en 's avonds nog eens 4 x per week gaat werken in een inloophuis, een meid dat nog wil profiteren van haar leven, dat ineens op zijn kop wordt gezet door een onverwachte zwangerschap waarvan op de koop toe de biologische vader niets van de zwangerschap wil weten. We leren Julia kennen vanaf het begin met haar zwangerschaptest tot de bevalling. Je leeft met haar mee, voelt haar emoties , je zou willen mee huilen wanneer zij huilt , je voelt je beter wanneer zij zich beter voelt. Gelukkig heeft ze veel steun aan haar 2 vriendinnen Nora en Hella en haar mede studente Marleen. Ook op haar moeder kan ze 100 % procent rekenen wat je niet van de rest van haar familie kan zeggen. De brief aan Julia op het eind is een mooi eind van het verhaal dat Kim Bonefaas op papier heeft gezet.

Meer recensies van Cottenier Ina