Boven alle verwachtingen in.

Cottenier Ina 22 november 2019
Tussen 4 en 5 sterren

De cover trok mij enorm aan en de tekst erbij "Het verleden tikt weg in het heden"
Voor een debuutboek vind ik dat de lat heel hoog ligt, waarschijnlijk omdat de auteur zelf nog journalist is geweest. Ik vind het verhaal liggen tussen thriller en roman en zou kunnen berust zijn op waargebeurde feiten. Het verhaal speelt zich enerzijds af in het heden waar Chris Kooi journalist is en we leren Chris ook kennen als tiener. Verleden komt samen met het heden als een tijdbom dat elk moment kan ontploffen , maar dan in het hoofd van Chris Kooi.
Geen clichéverhaal maar ééntje dat uitspringt, dat boeit, mij toch in de greep houdt , mij deed terug denken aan mijn eigen jeugd waar ik zelf sommige benden (zonder namen te noemen) wist toeslaan.
De auteur neemt geen blad voor de mond en verbloemt ook nooit de waarheid. Hij draait er zijn hand niet voor om. Zelf haat ik de politiek maar sommige uitspraken ... "i love it"
pag 9
Daarom waren Belgische politici zo geliefd in Europa, bij gebrek aan een eigen standpunt waren ze de perfecte partij om compromissen te sluiten tussen al de andere politici die wel een mening hadden. -> Logisch als ze al niet luisteren naar hun eigen volk, naar onze stem.
pag 63
Communicatie was en is nog steeds de zwakke plek van België. We hebben zoveel niveau's als er schillen om een ui zijn. En u weet toch wel dt een ui geen kern heeft. Tel daarbij op dat er communicatie op Europees niveau even ellendig is en je krijgt een recept van een kolossale ramp.
In het heden heeft Chris Kooi een relatie met Caroline, de zus van Cath zijn jeugdliefde maar Cath is al 30 jaar verdwenen. Door een auto ongeluk in het verleden slikt Chris pillen maar door die pillen laat zijn geheugen hem in de steek en probeert hij kost wat kost de waarheid naar boven te brengen. Zeker wanneer hij ineens 2 brieven ontvangt dat hij zelf 30 jaar geleden naar zijn geliefde Cath schreef en ineens een kaart ontvangt met een afspraak om 10 uur in café Falstaff is Chris ervan overtuigd dat Cath nog in leven is. We keren terug in het verleden om zo te achterhalen wat er gebeurt is en door sommige gebeurtenissen in het heden beginnen puzzelstukken in elkaar te vallen met schokkende ontdekkingen.

Meer recensies van Cottenier Ina