Een "Camino" naar de boekwinkel waard!

David van Buuren 07 november 2023
Het boek “De Camino” van Anya Niewierra had ik al regelmatig voorbij zien komen op tafels in boekwinkels of in boekenlijsten maar de naam van de schrijfster kende ik alleen van “Het Bloemenmeisje” en ik was niet direct geïnteresseerd. Maar na de nominatie voor de NS-publieksprijs trok het mijn aandacht en daar ben ik achteraf heel blij om want het boek is wat men noemt een echte pageturner. Als wandelaar, ook van lange-afstandspaden, kan ik mij aardig identificeren met de personen in het verhaal. Omdat ik de topografie van Frankrijk niet goed ken was ik blij met het kaartje met plaatsnamen van de zogenaamde “Via Podiensis” (GR 65). Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de hoofdpersoon Lotte Bonnet, afgewisseld met secties van een lange brief en een aantal passages vanuit het standpunt van een onbekend man. Ook de afzender van de hiervoor genoemde brief bleef voor mij lange tijd onduidelijk. Het boek is ook buitengewoon leerzaam als het gaat om de recente geschiedenis van voormalig Joegoslavië en de strijd en gruwelijkheden tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Het aantal toevalligheden in het boek komt wat onwaarschijnlijk over, maar dat maakt het boek niet minder spannend. Niewierra (Nederlandse vrouw, met een niet-Nederlandse naam) neemt je mee in een verhaal vol avonturen, geschiedenis, oorlog en liefde. Kortom, een boek dat een “Camino” naar de boekwinkel zeker rechtvaardigt!

Meer recensies van David van Buuren