Hartverwarmend verhaal over eenheid

Dayenne 24 november 2020
Lucia heeft een hondje, Kiko, die af en toe heel ondeugend is. Samen met haar vriendjes en vriendinnetjes maakt Lucia alles klaar voor een buurtfeest. Maar dan gaat het in de nacht voor het feest onweren en is alle pleinversiering kapot gegaan. Hoe moet dat nu? Gelukkig zijn de bewoners van de buurt één grote familie en helpen ze elkaar.

De cover van Eén grote familie sprak mij direct aan. Een vrolijke, kleurrijke en diverse kindergroep die samen een groepsfoto maakt. Kinderen van allemaal verschillende culturen die het samen gezellig hebben en eenheid uitstralen. De achtergrond is redelijk rustig gehouden met lichte kleuren. De kinderen, de vlaggetjeslijn en de titel zijn glanzend afgedrukt waardoor deze meer opvallen.

Het verhaal wordt verteld vanuit Lucia, zij is lief en oprecht. Deze manier van vertellen heeft iets aandoenlijks. Dit prentenboek gaat over een belangrijk thema. Iedereen is uniek. In de buurt wonen heel veel verschillende families, met diverse gezinssamenstellingen. Toch helpt iedereen elkaar en houden ze van elkaar. Zo vormen ze één grote familie. Verschillen zijn helemaal niet erg. Je kunt elkaar juist aanvullen en elkaar helpen. Dit is een mooie boodschap en dat maakt dit een hartverwarmend verhaal.

De illustraties zijn gemaakt door Rocio Bonilla. De tekeningen zijn kleurrijk, gedetailleerd en aantrekkelijk om te bekijken. De illustraties zijn groot, sfeervol en er valt van alles op te ontdekken. In de prenten is aan de ene kant zichtbaar dat de buurt heel divers is, maar aan de andere kant zie je ook de vriendelijkheid en liefde tussen de verschillende buurtbewoners. Daarmee tonen de illustraties dezelfde boodschap als het verhaal.

Eén grote familie is een prachtig vormgegeven prentenboek met een hartverwarmend verhaal over eenheid, ondanks (of misschien juist dankzij) de verschillende culturen. De prenten zijn kleurrijk, sfeervol en maken het boek tot een prachtig geheel. Ik waardeer dit boek met 5 sterren.

Gelezen en gerecenseerd voor In de boekenkast, zie voor meer recensies indeboekenkast.com.

Meer recensies van Dayenne