Wijze les

Dayenne 01 december 2020
Loek, Lulu en Lisa hebben hun bal over de schutting van mevrouw Vrotte geschopt, maar ze durven hem niet te gaan halen. Iedereen in de buurt is een beetje bang voor mevrouw Vrotte. Ze heeft een zwarte kat en heel veel pompoenen in haar tuin. Als ze voorbijrijdt in haar wagentje, wordt het stil op straat. Zou mevrouw Vrotte een heks zijn? Loek, Lulu en Lisa gaan op onderzoek uit.

Het boekje Operatie Vrotte is van de serie Gouden Boekjes. Van oorsprong is deze serie Amerikaans en bekend onder de naam Little Golden Books. Al 67 jaar is deze serie ook in Nederland verkrijgbaar. Sinds 2001 wordt deze serie uitgegeven door uitgeverij Rubinstein. De serie bevat boeken met originele verhaaltjes en prachtige illustraties met een gouden randje. Inmiddels zijn er meer dan 50 Gouden Boekjes van Nederlandse origine verschenen, met bijdragen van veel verschillende bekende Nederlandse auteurs, zoals Harmen van Straaten en Fiep Westendorp.

Dit Gouden Boekje is geschreven door Mark Haayema. In 2011 verscheen zijn eerste prentenboek en sindsdien verscheen onder andere van zijn hand: De vriendelijke draak en Oma, mag ik mijn pop terug. Naast kinderboeken schrijft Haayema theatervoorstellingen en speelt hij als acteur en poppenspeler in kindervoorstellingen. In zijn schrijfstijl merk je dat de auteur ervaring heeft in het schrijven voor kinderen. De woorden zijn begrijpelijk en er zit een beetje humor in het verhaal verwerkt, waardoor het leuk is om dit boek voor te lezen aan kinderen vanaf een jaar of 4. De tekst is in zwart afgedrukt op een egale achtergrond en daardoor goed leesbaar.

Auteur Mark Haayema heeft een leerzame boodschap in zijn verhaal verwerkt. Zo hebben we allemaal regelmatig vooroordelen over een persoon, zoals Loek, Lulu en Lisa in dit verhaal een vooroordeel hebben over mevrouw Vrotte. Net als iedereen in de straat denken zij dat mevrouw Vrotte misschien een heks is. Toch blijkt dit niet te kloppen en is mevrouw Vrotte juist een hele lieve en zorgzame vrouw. Door dit verhaal leren kinderen dat het belangrijk is eerst met iemand kennis te maken, voordat je een vooroordeel hebt over iemand, op basis van een huis of bepaalde uiterlijkheden.

De illustraties in het boek zijn getekend door Loes Riphagen. Zij heeft zelf al heel wat prentenboeken gemaakt en is onlangs zeer bekend geworden, doordat haar prentenboek, Coco kan het, is uitgeroepen tot Prentenboek van het jaar 2021. De illustraties in Operatie Vrotte zijn helder gekleurd en gedetailleerd.

Het Gouden Boekje Operatie Vrotte is een toegankelijk geschreven verhaal met een wijze les erin verwerkt. De illustraties van Loes Riphagen zijn gedetailleerd en een mooie toevoeging op het verhaal. Ik waardeer dit boek met 4 sterren.

Gelezen en gerecenseerd voor In de Boekenkast, zie voor meer recensies: indeboekenkast.com.

Meer recensies van Dayenne