Vlotte grappige roman

Dayenne 12 november 2020
Stijn van Diepen is terug. Inmiddels is hij vijfenvijftig jaar oud en is het achttien jaar geleden dat zijn vrouw Carmen overleed. Zijn huwelijk met Roos is op de klippen gelopen en de liefdes die daarop volgden, hielden geen stand. Stijn heeft een hopeloos liefdesleven, maar toch kan hij niet zonder vrouw. Gaat hij op zijn vijfenvijftigste eindelijk de ware liefde vinden?

Kluun schreef al meerdere boeken over Stijn van Diepen. Het verhaal van Stijn bevat autobiografische elementen uit het leven van Kluun zelf. Het eerste deel over Stijn van Diepen is waarschijnlijk het meest bekend: Komt een vrouw bij de dokter. Het boek waarin zijn vrouw, Carmen, ongeneeslijk ziek is en komt te overlijden. Stijn kan echter niet omgaan met zijn verdriet en vlucht in de armen van andere vrouwen. Dit boek is succesvol verfilmd met Carice van Houten en Barry Atsma in de hoofdrol.

De schrijfstijl van Kluun is herkenbaar uit zijn vorige boeken: vlot, direct en met humor. Ook in dit boek speelt het seksleven van Stijn een grote rol en worden vrijpartijen uitgebreid beschreven. De inmiddels 55-jarige Stijn van Diepen jaagt nog altijd op vrouwen, maar hij merkt inmiddels wel dat zijn leven zo niet optimaal is. Op aanraden van zijn vriend Frenk zoekt hij hulp bij een psycholoog die hem helpt uit te zoeken, waarom hij van vrouw naar vrouw gaat en eigenlijk niet zonder seks en vrouwen kan. Hij start een zoektocht naar zichzelf.

Naast het liefdes- en seksleven van Stijn krijgt ook het onderwerp Alzheimer veel aandacht in deze roman van Kluun. De moeder van Stijn heeft Alzheimer en is opgenomen op een gesloten afdeling van een verpleeghuis. Ondanks het wilde leven dat hij leidt, probeert Stijn zijn moeder regelmatig op te zoeken in het Tilburgse verpleeghuis. Bij zijn bezoekjes vervalt Stijn in het Tilburgs dialect van vroeger. Kluun schetst een liefdevol beeld van de mensen in een verpleeghuis en de veranderende relatie tussen moeder en zoon. Hij beseft dat hij zijn moeder langzaam verliest.

Familieopstelling is een vlotte en grappige roman van Raymond van de Klundert, kortweg Kluun. Stijn is nog altijd de vrouw- verslindende man die door therapie dichter bij zichzelf probeert te komen. De schrijfstijl is weer volledig zoals we van Kluun mogen verwachten. Ik waardeer dit boek met 4 sterren.

Gelezen en gerecenseerd voor In de Boekenkast, zie voor meer recensies: Indeboekenkast.com.

Meer recensies van Dayenne