Over de broeierige sfeer in het diepe Amerikaanse zuiden

Dazzle 26 augustus 2020
"Gevaarlijke onderstroom" is een intrigerend thriller over verstoorde gezinsverhoudingen, gekte, wapens, dollartekens en vertrouwen. Veel verhaallijnen, maar het wordt niet nodeloos ingewikkeld of ondoorgrondelijk.

Adam Chase werd vijf jaar geleden beschuldigd en vrijgesproken van een moord. Kroongetuige was zijn stiefmoeder. Zijn familie en stadgenoten geloven niet dat hij de moord niet gepleegd heeft en hij is daardoor naar New York gedreven. Als hij na vijf jaar terugkomt, volgt er weer een moord, en nog een. En Adam is telkens wel heel toevallig in de buurt.

Behalve dat het een goed doordacht en uitgevoerd verhaal, is het ook goed geschreven. Sober, korte zinnen, het taalgebruik is doordrenkt van het Amerikaanse platteland. Ik rook de rivier, zag de farm voor me, het uitgestrekte landschap, het stadje met z’n onvriendelijke bewoners, de kloof, z’n buurmeisje Grace. Onderhuidse spanning tot en met. want stel je voor dat hij nu wel veroordeeld wordt. Je gelooft niet dat hij het gedaan heeft, maar het helemaal uitsluiten kan ook niet.

John Hart (1965, Durham,VS) is geen veelschrijver, Gevaarlijke onderstroom is zijn tweede boek, inmiddels heeft hij 7 titels (5 vertaald naar het Nederlands) op zijn naam. Een echt grote aanhang heeft hij, in ieder geval in Nederland ,nog niet maar hij wordt bij kenners hoog gewaardeerd getuige als enige auteur ooit het twee maal (op rij) winnen van de Edgar Award en een hele rits andere prijzen.
Dit boek is een juweel, niet superspannend maar wel broeierig en onderhuidse spanning rondom een dramatische familiegeschiedenis.

Meer recensies van Dazzle