Lezersrecensie
Familiegeheimen, leugens en moord: Feeney op haar best
Voor VrouwenThrillers las ik ‘Good Bad Girl’ van Alice Feeney, gepubliceerd door A.W. Bruna Uitgevers.
Alice Feeney werkte vijftien jaar als BBC journalist voordat ze haar debuut ‘Soms lieg ik’ schreef, een thriller die direct internationaal doorbrak. Deze precisie en het oog voor detail uit haar journalistieke achtergrond is duidelijk terug te zien in ‘Good Bad Girl’, dat opent met een moord in een verzorgingstehuis en een baby die twintig jaar eerder werd ontvoerd. Wat deze gebeurtenissen met elkaar te maken hebben blijft lang onduidelijk. De koppige Edith, bewoonster van het tehuis, besluit te ontsnappen. Haar dochter Clio weigert elk contact met haar moeder. Samen met een onbetrouwbare derde partij worden ze gedwongen samen te werken om het web van leugens en geheimen te ontrafelen.
Het verhaal wordt verteld vanuit vier perspectieven: Frankie, hoofdbibliothecaris in een vrouwengevangenis; Edith, de bewoonster; Patience, werkzaam in het verzorgingstehuis en Clio, de dochter van Edith. De afwisseling van vertellers, gecombineerd met flashbacks, zorgt ervoor dat je als lezer voortdurend op glad ijs staat. Wie spreekt de waarheid? Feeney weet de spanning vanaf de eerste bladzijde op te bouwen. Korte hoofdstukken houden het tempo hoog en de personages hebben ieder een overtuigende, eigen stem. Vooral het obsessieve tellen van Frankie is een detail dat haar personage extra diepgang geeft. Wat deze thriller extra interessant maakt, is de manier waarop Feeney thema’s als familiebanden, vertrouwen en verlies verweeft in de plot. De personages zijn niet alleen pionnen in een spannend verhaal, maar ook mensen met pijn, verlangens en fouten. Deze emotionele laag geeft het verhaal een menselijke dimensie, waardoor de plottwists nog meer impact hebben. In ‘Good Bad Girl’ zijn familiebanden even gevaarlijk als de leugens die ze verbergen.
‘Good Bad Girl’ is een gelaagde en verrassende thriller vol plottwists die de lezer steeds opnieuw op het verkeerde been zet. Wie denkt het mysterie te hebben doorgrond, komt bedrogen uit. Feeney houdt de touwtjes strak in handen en voert de lezer tot de laatste pagina langs een genadeloos slimme plot. Vooral liefhebbers van psychologische thrillers met meerdere perspectieven en een onvoorspelbare ontknoping zullen aan ‘Good Bad Girl’ een sterke nieuwe favoriet overhouden. Fans van auteurs als Lisa Jewell en B.A. Paris zullen smullen van Feeney’s scherpzinnige vertelkunst.
Alice Feeney werkte vijftien jaar als BBC journalist voordat ze haar debuut ‘Soms lieg ik’ schreef, een thriller die direct internationaal doorbrak. Deze precisie en het oog voor detail uit haar journalistieke achtergrond is duidelijk terug te zien in ‘Good Bad Girl’, dat opent met een moord in een verzorgingstehuis en een baby die twintig jaar eerder werd ontvoerd. Wat deze gebeurtenissen met elkaar te maken hebben blijft lang onduidelijk. De koppige Edith, bewoonster van het tehuis, besluit te ontsnappen. Haar dochter Clio weigert elk contact met haar moeder. Samen met een onbetrouwbare derde partij worden ze gedwongen samen te werken om het web van leugens en geheimen te ontrafelen.
Het verhaal wordt verteld vanuit vier perspectieven: Frankie, hoofdbibliothecaris in een vrouwengevangenis; Edith, de bewoonster; Patience, werkzaam in het verzorgingstehuis en Clio, de dochter van Edith. De afwisseling van vertellers, gecombineerd met flashbacks, zorgt ervoor dat je als lezer voortdurend op glad ijs staat. Wie spreekt de waarheid? Feeney weet de spanning vanaf de eerste bladzijde op te bouwen. Korte hoofdstukken houden het tempo hoog en de personages hebben ieder een overtuigende, eigen stem. Vooral het obsessieve tellen van Frankie is een detail dat haar personage extra diepgang geeft. Wat deze thriller extra interessant maakt, is de manier waarop Feeney thema’s als familiebanden, vertrouwen en verlies verweeft in de plot. De personages zijn niet alleen pionnen in een spannend verhaal, maar ook mensen met pijn, verlangens en fouten. Deze emotionele laag geeft het verhaal een menselijke dimensie, waardoor de plottwists nog meer impact hebben. In ‘Good Bad Girl’ zijn familiebanden even gevaarlijk als de leugens die ze verbergen.
‘Good Bad Girl’ is een gelaagde en verrassende thriller vol plottwists die de lezer steeds opnieuw op het verkeerde been zet. Wie denkt het mysterie te hebben doorgrond, komt bedrogen uit. Feeney houdt de touwtjes strak in handen en voert de lezer tot de laatste pagina langs een genadeloos slimme plot. Vooral liefhebbers van psychologische thrillers met meerdere perspectieven en een onvoorspelbare ontknoping zullen aan ‘Good Bad Girl’ een sterke nieuwe favoriet overhouden. Fans van auteurs als Lisa Jewell en B.A. Paris zullen smullen van Feeney’s scherpzinnige vertelkunst.
1
Reageer op deze recensie