Geesten op de RMS Queen Mary

Demi Stein 08 februari 2024
Eerder gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-dark-and-twisted-souls/

Dark and Twisted Souls is door de Nederlandse schrijver Tamara Arts in het Engels geschreven, de Nederlandse vertaling van dit boek volgt nog.

Hoofdpersonage Maeve kampt sinds haar zevende met chronische depressie. De laatste maanden ervaart ze veel problemen met herinneringen en visioenen aan een duister maar grotendeels vergeten verleden. Maeve wil er graag ontdekken wat er in haar jeugd is gebeurd en besluit daarom om met haar twee beste vrienden terug te gaan naar de plek waar het allemaal begon: op de boot de RMS Queen Mary. Volgens geruchten zit het schip vol met geesten. Bestaan deze geesten echt? Welk trauma heeft zich daar voorgedaan dat Maeve jaren later nog zoveel narigheid ervaart?

Eenmaal aan boord stapelen de problemen zich op. Het drietal wordt niet enkel meer geplaagd door het verleden, maar ook door een onzichtbare kracht. Ze proberen terug te vechten en te ontdekken wat hetgeen is dat hen achtervolgt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Voor de beginnende horror-lezer
Dark and Twisted Souls is een aanrader voor de beginnende horror lezer. Hoewel de synopsis onwijs spannend en griezelig klinkt, valt dit in werkelijkheid tegen. De eerste helft van het boek gebeurt er weinig tot niets wat men als spannend kan ervaren, in de tweede helft verbetert dit, echter kan ik na het uitlezen van dit boek niet zeggen dat ik bibberend van angst door het verhaal ben gegaan.

Ik had verwacht dat het verhaal een stuk spannender zou zijn, maar juist doordat dit niet het geval is, vind ik het wel degelijk een aanrader voor jongeren die graag wat meer spanning willen ontdekken in boeken. Doordat de spanning zich langzaam opbouwt en het paranormale aspect hier gestaag in verweven wordt, krijgt de beginnende horror lezer de kans om te werken aan deze aspecten.

De zoektocht naar het trauma van Maeve en hoe ze haar problemen kan oplossen is leuk uitgewerkt. Doordat je graag antwoord wil op de vraag wat er allemaal speelt heb je zin om door te lezen. Deze rode lijn in het verhaal is zeker vermakelijk. De personages krijgen echter verder niet veel diepgang mee en het verhaal aan zich is niet enorm vernieuwend of verbijsterend.

Engelse taal ontwikkeling
Het voelt wellicht wat gek om een Engels geschreven boek van een Nederlandse auteur te lezen. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar Nederlands werk van Nederlandse schrijvers te lezen, snap ik de keus gezien de ontwikkelingen omtrent jongeren die Engels lezen, wel. Daarbij was ik erg nieuwsgierig hoe ik het zou ervaren om een Engelstalig boek, geschreven door een Nederlandse auteur, zou ervaren.

Dark and Twisted Souls is prima te lezen voor jongeren die hun Engelse taal willen ontwikkelen. Arts schrijft namelijk zeer toegankelijk en het boek is relatief dun, waardoor het verhaal goed te volgen is. Dit Young Adult boek is dan ook zeker geschikt om in een weekend tijd uit te lezen en kan prima gebruikt worden om je kennis van de Engelse taal verder te ontwikkelen.

Tamara Arts
Tamara Arts (2000) is geboren in de Noord-Brabantse gemeente Geldrop, waarna ze is opgegroeid in Helmond. Al haar hele leven is ze bezig met het schrijven van verhalen en plaatste deze ook regelmatig op het schrijversplatform Wattpad. Sinds 2017 is ze boekblogger en deelt ze haar liefde voor boeken, zo is ze onder andere momenteel ook actief op BookTok. In het duister is haar debuut, dat werd uitgegeven bij Hamley Books.

Meer recensies van Demi Stein