Goede combinatie van geschiedenis en fictie

Demi Stein 10 maart 2024
Vandaag hadden we weer een meeting met de Twentse Leesclub, dit keer om het boek ‘De nacht in de Telegraph Club’ te bespreken.

Dit boek is er één waar ik op zich wel nieuwsgierig naar was, maar wat niet mijn eerste keus zou zijn in de boekhandel. Dat is ook de reden dat ik hem heb geleend bij de Bibliotheek. Maar ik moet zeggen: ik ben blij dat ik hem gelezen heb.

‘De nacht in de Telegraph Club’ speelt zich af in San Francisco, 1954. Lily is een Amerikaans Chinees meisje dat opgroeit in een beklemmende omgeving maar toch erg nieuwsgierig is. Ze voelt zich dan ook aangetrokken tot de Telegraph Club, een queer uitgaanscentrum en tevens toevluchtsoord voor een aantal mensen. In dit boek wordt je meegenomen in het leven van Lily, het San Fransisco van de jaren 50 en de opmars van communisme. Maar ook in de verboden geheime queer levens van destijds.

Ik vond Lily’s perspectief erg interessant en ik vond het mooi om te zien hoe ze zich van onschuldig en, eigenlijk, niets wetend meisje ontwikkeld naar een open-minded en nieuwsgierige jongedame. Ik vond het ook erg interessant om te lezen over het San Fransisco van 1950, het communisme en alles wat daarbij komt kijken.

Ik kan dus wel concluderen dat het voor mij een succes was om dit boek op te pakken. Voor mij was het een goede combinatie van leerzame geschiedenis en fictie. Wel zijn er een aantal vragen onbeantwoord gebleven of zijn er onderwerpen waar ik meer over had willen weten. Bijv. hoe het Lily verder vergaat, hoe het met haar familie gaat en ik had graag gezien dat de flashbacks die af en toe in beeld komen, meer diepgang of connectie hadden gehad ten opzichte van Lily’s verhaal. Maar al met al zeker een boek waar ik van genoten heb.

Meer recensies van Demi Stein